نانسی پلوسی به طرف‌های درگیر در قره‌باغ هشدار داد

روز جمعه جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در سفری رسمی عازم ایالات متحده شد و با شماری از مقام‌های آمریکایی از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار داشت.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: نانسی پلوسی گفت امیدوار است که فوراً جنگ در منطقه متوقف شود و آتش‌بس بشردوستانه از سر گرفته شود. او همچنین به اهمیت عدم مداخله در درگیری توسط کشورهای ثالث و همچنین عدم پذیرش گسترش درگیری اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به‌زودی از سر گرفته شود و تحت حمایت گروه مینسک ادامه یابد.

درگیری در خط تماس قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شد. طرفین یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند. جامعه بین‌المللی قویا تشدید تنش‌ها را محکوم کرده و از طرفین خواسته است تا اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند. در این میان، ترکیه به حمایت کامل از جمهوری آذربایجان متعهد شده است.

ایروان و باکو دو توافق آتش‌بس به امضا رسانده‌اند اما در اجرا ناکام مانده‌اند. ظرف چند روز گذشته، نیروهای جمهوری آذربایجان در بخش جنوبی پیشروی چشمگیری کرده‌اند.

از سوی دیگر وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد، جیحون بایراموف در جریان سفر به واشنگتن همچنین با روسای گروه مینسک در خصوص وضعیت در قره‌باغ رایزنی کرده است.

در این بیانیه آمده است: وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار گفت که طرف ارمنستانی دو مرتبه قواعد آتش‌بس انسانی را نقض کرده و به عمد غیرنظامیان آذربایجانی و همچنین شهرها و زیر ساخت‌های خارج از منطقه درگیری را هدف موشک قرار داده است. این وزیر همچنین درباره اظهارات مقام‌های ارمنستان درباره فقدان یک راهکار دیپلماتیک برای این درگیری اشاره کرد. او گفت که این اقدامات و اظهارات به وضوح نشان‌دهنده سیاست مخرب طرف ارمنستانی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.