پیامدهای پیروزی مجدد ترامپ برای خاورمیانه

قاسم محبعلی گفت: مساله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ترامپ اگر این بار هم انتخاب شود، دور آخر او در کاخ سفید است بنابراین می تواند بی محاباتر از گذشته سیاست های خود را پیش ببرد.آنچه مشخص است اینکه او به حمایت خود از اسراییل ادامه خواهد داد. به نظر می رسد وقتی واشنگتن ترسی وجود نداشته باشد، آنها از هر نوع عملی در تل آویو حمایت خواهند کرد به همین خاطر احتمالا رژیم صهیونیستی، برنامه های زیاده خواهانه اش در کرانه باختری را به سمت اجرایی شدن می برد و حمایت تمام و کمال ترامپ را هم با خود دارد. از سوی دیگر اسراییل سعی خواهد کرد تا خود را در خاورمیانه جا بیندازد و به دنبال روابط با بقیه کشورهای عربی هم برود. 

وی ادامه داد: به نظر می رسد که فشارها بر تهران با انتخاب دوباره ترامپ افزایش یابد. بعید نیست که این گونه فشارها از قالب صرفا تحریم خارج شود و جرقه هایی بین دو کشور ایجاد شود.ریاض کماکان در این شرایط به خرید اسلحه ادامه خواهد داشت. این توقعی است که ترامپ از کشور های عربی دارد و امنیت خیالی را به آنها با قیمت گزافی می فروشد. کمپانی های نفتی و تسلیحاتی در آمریکا، یک مشتری جدی به نام عربستان دارند و مدام در حال خرید سلاح و فروش نفت به آنهاست. خواسته عربستانی ها بر وضعیت اقتصادی آنها موثر است و از این شیوه می توانند در انتخابات موثر باشند. به ویژه اینکه بن سلمان هنوز بر سر پرونده کشتن خاشقچی، پایش گیر است و از بابت باز شدن این پرونده در دوره دموکرات ها وحشت دارد و بابتش حسابی خرج می کند.

این کارشناس در پایان گفت: واقعیت این است که حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید می تواند بر تنش های خاورمیانه بیافزاید. بایدن ادامه سیاست های اوباما را در پیش خواهد گرفت و باج کمتری را به اسراییل خواهد داد و به کشورهای عربی چندان اهمیتی نخواهد داد. اما ترامپ نه تنها برای خاورمیانه که برای صلح و امنیت و محیط زیست در جهان مضر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.