چین خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شد

وی در گفت وگو ی مطبوعاتی روزانه خود در پکن درباره اینکه هنوز مذاکرات رسمی در افغانستان مورد توافق قرار نگرفته و درگیری ها در این کشور رو به افزایش است ، گفت : مذاکرات داخلی در افغانستان دریچه ای از فرصت ها برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان گشوده است.

وی تصریح کرد که چین همیشه از روند صلح و سازش "به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان" حمایت می کند و بر این عقیده است که دو طرف باید به جای رویارویی و مبارزه، مسایل را در میز مذاکره  برطرف کنند .

وی ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف به ملت و مردم افغانستان اولویت داده و فرصت را غنیمت شمرده و بجای اختلاف افکنی، به جستجوی نقاط مشترک بپردازند ، بزرگترین مخرج مشترک را پیدا کنند ، اعتماد به نفس داشته و حسن نیت نشان دهند ، صبر و خویشتنداری پیشه کنند و برای دستیابی به نتایج چشمگیر همه تلاش خود را بکار گیرند.

جایو افزود که از دیدگاه چین ، جامعه بین المللی ، از جمله ایالات متحده ، باید نقشی سازنده در پیشبرد گفت و گوهای بین افغانی ایفا کرده و طرفین را هرچه بیشتر برای پیشبرد مذاکرات صلح حمایت کند. هیچ طرفی نباید خودسرانه در روند صلح و سازش برای تامین منافع خودخواهانه اش دخالت کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین ، پیشبرد صلح و بازسازی و توسعه و پاسداری از امنیت افغانستان از اولویت ها است و مسایل این کشور طبیعتا پیچیده و بغرنج و حل آنها نیز دشوار است. عوامل داخلی و خارجی باید برای رسیدن به نتایج مطلوب با یکدیگر هماهنگ و هم جهت باشند. 

جایو گفت : آمریکا بزرگترین عامل خارجی در مساله افغانستان است و باید نیروهایش را به روشی منظم و مسئولانه از این کشور بیرون ببرد و از تشدید بیشتر خشونت در افغانستان جلوگیری و فضای خارجی مطلوبی برای مذاکرات داخلی افغانستان ایجاد کند ، نه اینکه برعکس این فرایند گام بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره فروش سامانه های تسلیحاتی آمریکا به تایوان به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گفت: ایالات متحده با فروش اسلحه به منطقه تایوان ، اصل یک چین و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض می کند. این دخالت گستاخانه در امور داخلی چین و ضربه ای به پیکره حق حاکمیت و منافع امنیتی کشور ما است و ارسال علایم نادرست برای استقلال طلبان تایوان محسوب می شود و به روابط طرفین لطمه می زند. پکن با این اقدامات واشنگتن کاملا مخالفت می ورزد. 

جایو گفت : چین از آمریکا می خواهد ماهیت بسیار مخرب فروش اسلحه به تایوان را به رسمیت بشناسد ، با رعایت اصل یک چین و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا ، فروش سلاح و روابط نظامی با منطقه تایوان را متوقف و این برنامه فروش تسلیحاتی را برای جلوگیری از آسیب رساندن بیشتر به روابط دو طرف و صلح و ثبات منطقه لغو کند. در غیر این صورت چین با توجه به شرایط موجود واکنش قانونی و ضروری و مشروع خواهد داشت. 

سخنگوی چین همچنین  به پرسش های خبرنگاران درباره محدودیت های آمریکا برای رسانه های چینی و تبعیض علیه خبرنگاران و شرکت ها و بنگاه های رسانه ای چین پاسخ داد و گفت : آمریکا ۶ رسانه دیگر چین را در این هفته به عنوان عوامل و ماموران خارجی به ثبت رسانده است که شامل محدودیت هایی برای آنان می شود. 

وی افزود : این بخش تازه ای از مرحله سرکوب سیاسی و انگ زدن های واشنگتن به رسانه های چینی و روزنامه نگاران این کشور در آمریکا است و چین قاطعانه چنین اقداماتی را از سوی واشنگتن محکوم می کند. 

به گفته وی، اقدامات ایالات متحده ، به ویژه هدف قرار دادن رسانه های چینی ، بر اساس طرز فکر جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک است. آنها اعتبار رسانه های چینی را بشدت تضعیف می کنند . این کارها عملکرد طبیعی رسانه های چینی را در آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد و تبادلات فرهنگی و مردمی بین دو کشور را مختل می کنند. این برخوردها نفاق و ریاکاری آمریکا را نشان می دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.