بورس در قعر/تداوم خروج حقیقی‌ها

در پیش گشایش آخرین روز معاملاتی هفته، 367 نماد صف فروش داشتند که ارزش تقریبی آن‌ها 4 هزار میلیارد تومان بود. وملی (سرمایه‌گذاری ملی)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) نمادهایی بودند که بیشترین صف فروش را پیش از شروع معاملات داشتند. در دقایق ابتدایی معاملات بازار امروز شاخص کل روندی صعودی داشت به طوری که در ساعت 9 و 25 دقیقه به بیشترین رقم روز یعنی یک میلیون و 431 هزار واحد رسید، اما پس از آن روند نزولی شاخص شروع شد و ظرف یک ساعت شاخص کل 15هزار واحد پایین آمد.

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران با ریزش 7 هزار واحدی در رقم یک میلیون و 412 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش هزار و 75 واحدی، رقم  393 هزار و 872 واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش اندک 38 واحدی به 16 هزار و 970 واحد رسید.

فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و حکشتی (کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران) نمادهای قرمزرنگ بورس در روز چهارشنبه بودند که بیشترین اثر را بر شاخص داشتند.

آمار معاملات بورس چهارشنبه 30 مهر

خودرو؛ پیشران بازار

خودرو (ایران خودرو) در معاملات روز چهارشنبه با رشد قیمت همراه بود و در کنار فملی (ملی صنایع مس ایران) نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند. همچنین همانند روز گذشته بیشترین حجم معاملات بازار به نماد خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد 2 میلیارد و 494 میلیون و 817 هزار و 97 سهم این شرکت معامله شد. پس از خودرو، خساپا (سایپا )، وتجارت (بانک تجارت)، وبصادر (بانک صادرات)، وبملت (بانک ملت) بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

بیشترین ارزش معاملات بازار هم به نماد خودرو (ایران خودرو) تعلق داشت که رقم آن معادل 827 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فولاد (فولاد مبارکه)، خساپا (سایپا) و فملی (ملی صنایع مس ایران) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

تداوم مازاد عرضه در بازار

در معاملات روز چهارشنبه، هرچند ارزش صف‌های فروش نسبت به روز گذشته 56 درصد کاهش یافت اما باز هم بورس با مازاد عرضه مواجه بود. ارزش صف‌های فروش بازار چهارشنبه 2 هزار و 21 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید بورس نیز 497 میلیارد تومان بود که نسبت به دیروز افزایش 42 درصدی را نشان می‌دهد.

خروج پول‌های حقیقی از بورس

در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، برای پنجمین روز پیاپی شاهد خروج پول‌های حقیقی از بورس بودیم. رقم تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در معاملات امروز 582 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی بورس چهارشنبه به نمادهای وتجارت (بانک تجارت)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت.

بزرگان سبزپوش

در معاملات امروز، خودرو و فملی دو نماد سبزرنگی بودند که به ترتیب 952 و 1013 واحد شاخص کل را بالا کشیدند. در معاملات خودرو 96 درصد فروش‌ها و 94 درصد خریدها به معامله‌گران حقیقی اختصاص داشت. همچنین در معاملات فملی، حقیقی‌ها 70 درصد خریدها و 89 درصد فروش‌ها را انجام دادند. در کنار این دو شرکت بزرگ بورس پایتخت، نمادهای بانکی وبملت، وبصادر و وتجارت با رشد قیمت همراه بودند، هرچند که در این سه نماد نیز معامله‌گران حقیقی بیشتر از آن که بخرند، فروشنده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.