ظریف: می‌توانیم انتخاب کنیم؛ اسیر گذشته بمانیم یا صلح برای همه را برگزینیم

محمد جواد ظریف با قرار دادن لینک سخنرانی‌اش در جلسه  شورای امنیت پیرامون اوضاع در خلیج فارس در صفحه توییترش در توییتی به زبان عربی نوشت: می‌توانیم انتخاب کنیم که یا اسیر گذشته باقی مانده و عدم ثبات و تنش ادامه یابد و یا اینکه با همکاری یکدیگر صلح، امنیت، ثبات و شکوفایی را برای همگان برگزینیم. این انتخاب باید برای همه بدیهی باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست شورای امنیت که به ریاست لاوروف وزیر خارجه روسیه و با حضور وزیرخارجه چین و تعداد دیگری از وزرا برگزار شد با اشاره به پویش صلح هرمز اظهار داشت: این ابتکار متکی به مسئولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تجویزهای غلطی چون خرید امنیت از دیگران، بدست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه ای مسبب عواقب ناگواری شده است.

ظریف همچنین افزود: حضور غیر مشروع آمریکا با ۷۶۰۰ مایل فاصله از سواحلش دستاوری نداشته جز ترور بزدلانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دشمن شماره ۱ داعش توسط رئیس جمهور آمریکا.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود: شاید کسی بتواند با پول پیچیده‌ترین تسلیحات را بخرد اما حقیقت این است که امنیت و ثبات خریدنی نیست. ما نیاز به همکاری جمعی توسط کشورهای منطقه برای ایجاد گفتگوی فراگیر و ایجاد امنیت شبکه ای در منطقه داریم. در غیر اینصورت برای نسلها درگیر هرج و مرج خواهیم بود. 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما نیاز به تغییر پارادیم بنیادین در منطقه خود بر اساس بازتنظیم آگاهانه و شناسائی ضرورت ایجاد امنیت و ترتیبات همکاری منطقه ای داریم. ما نیاز به یک منطقه قوی داریم که توهمات هژمونیک بوسیله یک قدرت- منطقه ای یا جهانی- را بزداید.  یک منطقه قوی نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی رشد یافته در منطقه دارد. یک منطقه قوی که در آن تمام همسایگان خویشتنداری راهبردی را تمرین کنند. 

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما نگرانی‌ها و گلایه های خود را داریم. ایرانیان هرگز ۸ سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز بطور کامل توسط همسایگان حمایت مالی می شد را فراموش نمی کنند.

وزیر امور خارجه در پایان اظهار داشت: معتقدیم که یک رهیافت جدید منطقه ای بایستی نتیجه تعاملات جمعی ما باشد. رئیس جمهور روحانی ایده های اولیه ایران را با تمام رهبران کشورهای ساحلی خلیج فارس به اشتراک گذاشت و آنها را دعوت کرد که این ایده ها را غنی کنند و در اجرای آنها مشارکت داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.