موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

در جریان بررسی طرح مذکور، نمایندگان ابتدا با دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۵۰ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن مخالفت کرده بودند.

معین‌الدین سعیدی،  نماینده مردم چابهار در مجلس ضمن مخالفت با طرح حمایت مالی از افشاکنندگان اقتصاد، گفت: میزان فسادی که در کشور ما رخ می دهد در هیچ کشور توسعه یافته و یا در حال توسعه ای وجود ندارد و علت آن هم صرفا حمایت مالی از افشاکنندگان فساد نیست، طرح مذکور به خودی خود هیچ کمکی به کاهش فساد در کشور نخواهد کرد.

وی افزود: در راستای مقابله با فساد سیستماتیک در سیستم اداری، اجرایی و اقتصادی قطعا باید نظارت رسانه ها را بیشتر کنیم، توسعه رسانه ها به عنوان رکن پنجم دموکراسی می تواند نظارت عام را بر ارکان اجرایی کشور افزایش دهد بنابراین معتقدم این گونه طرح ها روش درستی برای مقابله با فساد سیستماتیک در کشور نیست از این رو باید ساختارها را اصلاح کنیم.

منابع طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد ابهام دارد

محمد حسین فرهنگی در مخالفت با دوفوریت طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد، افزود: نباید با عجله طرحی را تصویب کنیم و بعدها با ایرادات مختلف آن روبه رو شویم. همچنین بهتر است در عنوان طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد اصلاح شده و تنها به مباحث مالی آن توجه و تاکید نکنیم چرا که ممکن است بسیاری از افشاکنندگان فساد با تهدیدات مختلفی مواجه شوند.

وی گفت: طرح مذکور باید در جلسات کارشناسی منظمی بررسی شود، منابع مالی آن هم برای تشویق افشاکنندگان دارای ابهاماتی است که باید اصلاح شود.

فساد سیستماتیک در کشور وجود ندارد

امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز در موافقت با طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد، گفت: موضوع بحث فوریت طرح مذکور است، ما در انتخابات به مردم قول دادیم که موضوعات اساسی مانند شفافیت آراء، مسائل معیشتی و مبارزه با فساد را به صورت جدی در مجلس پیگیری کرده و به قوه قضائیه در حوزه قانونگذاری کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فساد به صورت سیستماتیک در کشور وجود ندارد، گفت: قوانین مربوط به سوت زنی و افشای فساد در بسیاری از کشورهای جهان مطرح است از طرفی در قانون اساسی نیز به بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده و از طرفی جزو فروع دین ما است بنابراین مجلس باید برای آن قانون داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه این طرح تبصره ای به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی اضافه می کند، گفت: فوریت این طرح به این دلیل است که ما به مردم برای مبارزه با فساد قول دادیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.