شاخص بورس امروز سنت شکنی می کند؟

بورس تهران پس از تعطیلات در شرایطی به استقبال هفته جدید می‌رود که شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته در سطح یک میلیون و 561 هزار واحد ایستاد و شاخص کل هم‌وزن نیز به رقم 411 هزار و 956 واحد رسید.  هر چند که بورس در ابتدای هفته گذشته توانست 4 روز پیاپی صعودی را تجربه کند، اما مازاد عرضه و خروج پول‌های حقیقی از بورس، مانع تداوم روند صعودی بازار شد.

روند نزولی نماگرهای بورس

در هفته گذشته پس از توقف روند صعودی بازار، شاخص کل و شاخص هم وزن روندی کاهشی داشتند. در حالی که در روز یکشنبه شاخص کل تا رقم یک میلیون و 597 هزار واحد پیش رفته بود، در سه روز بعدی نزول کرد تا در روز چهارشنبه 36 هزار واحد پایین‌تر از رقم روز یکشنبه بایستد.

شاخص کل هم‌وزن نیز پس از آنکه در روز یکشنبه در سطح 418 هزار و 985 واحد قرار گرفت، در روزهای بعد روندی نزولی در پیش گرفت تا جایی که در روز چهارشنبه 7 هزار واحد پایین‌تر از روز یکشنبه ایستاد.

3DAA87E6-C399-4E67-8081-9F4903CF85DA

نزول بزرگان در بورس

در هفته گذشته اغلب بزرگان بازار با افت قیمت مواجه بودند. در روز چهارشنبه دو نماد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و فملی (ملی صنایع مس ایران) با افت 3 و 2.7 درصدی ارزش همراه بودند و بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند. فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) دیگر نماد بزرگ بازار نیز در روز چهارشنبه با کاهش 0.78 درصدی قیمت مواجه شد.

پس از آنکه بورس 4 روز پیاپی صعودی را تجربه کرد، در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نزولی شد. افت قیمت این سه غول بازار سهام، که در کنار شستا بیشترین سهم از ارزش بازار بورس را دارند، بیشترین تاثیر را در نزول شاخص‌های بورس در هفته گذشته داشت. در سه روز پایانی هفته گذشته، قیمت سهام هر سه نماد فولاد، فملی و فارس کاهش یافت.

در مجموع، در 5 روز معاملاتی هفته گذشته، فولاد و فملی 4 روز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند، فارس نیز سه روز را قرمز بود و کگل (معدنی و صنعتی گل‌گهر) دیگر نماد بزرگ بورس تهران 4 روز را با کاهش ارزش پشت سر گذاشت.

در روز چهارشنبه، که شاخص کل 18 هزار واحد ریزش کرد، حتی خودرو (ایران خودرو) نیز که در روزهای گذشته با صف خرید طویلی مواجه بود، کاهش قیمت داشت.

پیش بینی بورس یکشنبه

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند سهام‌‌داران حقیقی به سرمایه‌گذاری در نمادهای کوچک و متوسط متمایل شده‌اند و انتظارات آن‌ها نسبت به شرکت‌های صادراتی منفی شده است. این گروه از تحلیل‌گران علت خروج سهام‌داران از این نمادها را تحولات بازار ارز می‌دانند. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران خروج از این نمادها را به معنی خروج از بازار می‌دانند و معتقدند افزایش نااطمینانی‌ها در بورس سهام‌داران را به سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر ترغیب کرده است.

به نظر می‌رسد اگر روند افت ارزش نمادهای بزرگ بورس ادامه یابد و بورس همچنان شاهد خروج پول‌های حقیقی باشد، سنت یکشنبه‌های ریزشی به بورس برخواهد گشت، مگر آنکه رشد ارزش نمادهای کوچک و متوسط بازار در کنار سهم های ریالی بر نزول بزرگان بچربد.

پیش بینی تکنیکالی از بورس

پیش بینی های فنی هم با اشاره به اینکه روند بلند‌مدت شاخص کل هم‌وزن، صعودی و در حال اصلاح برآورد می‌شود اعتقاد دارند: مهم‌ترین اتفاق در چند روز گذشته، شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت، بعد از واکنش به محدوده حمایتی ۴۰۰ هزار واحد بود. برای تایید شکست خط روند نزولی، شاخص کل هم وزن باید در بالای محدوده ۴۳۰ هزار واحد قرار گیرد. حضور این شاخص در بالای محدوده ۴۰۰ هزار واحد در پایان این هفته امیدوار‌کننده است اما نشانه پایان اصلاح قیمتی نیست. در صورت افزایش قیمت‌ها و عبور شاخص از محدوده ۴۵۰ هزار واحد می‌توان گفت به احتمال زیاد از فاز اصلاح قیمتی خارج شده‌ایم. در صورت ادامه کاهش قیمت ها، شاخص کل هم وزن در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده ۳۳۰ هزار واحد ریزش داشته باشد.

4A1B308D-20D9-441D-A537-62B8D08E6E04

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.