چرا افزایش سرمایه گچساران حاشیه‌ساز شد؟

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در خصوص شفاف‌سازی صورت گرفته از سوی  شرکت‌های پتروشیمی ممسنی و کازرون مبنی بر عدم امکان مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، توضیحاتی ارسال کرد تا در خصوص شایعاتی که منتشر شده پاسخگو باشد.

با توجه به سیاست و ماموریت «پترول» تامین مالی طرح‌های در حال اجرا از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های این شرکت است و  با توجه به محدودیت منابع مالی، اولویت‌بندی تخصیص منابع بر اساس پیشرفت، امکان اجرا و اولویت در توسعه و تکمیل زنجیره طرح‌ها صورت می‌پذیرد. در حال حاضر طرح‌های اولویت‌دار این شرکت با توجه به محدودیت منابع، شرکت‌های پتروشیمی ایلام، کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی صدف خلیج فارس، توسعه صنایع پایین دستی پتروایرانیان و طرح‌های سولفات پتاسیم و پلی‌آمونیوم کلراید پتروشیمی ارومیه  هستند که باید در برنامه جهش دوم و سوم توسعه صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری کامل برسند. از این طرح‌ها دو طرح بزرگ کودشیمیایی اوره لردگان و پتروشیمی ایلام جزو طرح‌های ملی بوده و در سال‌جاری که به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده مورد بهره‌برداری کامل قرار خواهند گرفت و پترول در حال حاضر تمامی منابع در اختیار را به این طرح‌ها اختصاص داده است.

از سوی دیگر گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با توجه به اولویت‌دار نبودن طرح‌های پتروشیمی ممسنی و کازرون و پیشرفت ناچیز فیزیکی و مالی این دو شرکت،  حداقل تا میان‌مدت به دلیل داشتن طرح‌های اولویت‌دار در دست اجرا و منابع مالی بسیار محدود، قصد سرمایه‌گذاری مازاد در این طرح‌ها را ندارد و طبق اعلام دو شرکت پتروشیمی ممسنی و کازرون، این شرکت‌ها نیز منابع لازم برای تزریق نقدینگی بابت افزایش سرمایه نزدیک به یک هزار  درصدی پتروشیمی گچساران را در اختیار ندارند. این در حالی است که پتروشیمی گچساران از طرح‌های اولویت‌دار برای  بهره‌برداری در جهش دوم صنعت پتروشیمی بوده و بررسی وضعیت آن نشانگر نیاز مبرم این شرکت به افزایش سرمایه از محل آورده به منظور تکمیل و راه‌اندازی آن است. همچنین اخذ تسهیلات مالی آتی از دیگر برنامه‌های این شرکت برای اتمام پروژه مزبور بوده که مستلزم اصلاح ساختار سرمایه آن است از سوی دیگر بدهی‌های ریالی و عمدتا ارزی قابل ملاحظه این شرکت به هلدینگ خلیج فارس نیز منتج به دریافت اظهارنامه قضایی شده و با توجه به رشد نرخ ارز، تسریع در تسویه آن به حفظ حقوق سهامداران شرکت منجر خواهد شد. در ادامه این اطلاعیه پترول آمده است: بنابراین  شرکت‌های پتروشیمی ممسنی و کازرون با درک اهمیت موضوع و با هدف اتمام پروژه مذکور به‌رغم در اختیار نداشتن منابع کافی با افزایش سرمایه به‌عنوان امری لازم و ضروری در این شرکت موافقت کرده  و از شرکت سایر سهامداران پتروشیمی گچساران در افزایش سرمایه مذکور برای دستیابی به اهداف ذکر شده در بالا نیز استقبال می‌کنند. شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، ممسنی و کازرون با درک اهمیت موضوع همواره درراستای تکمیل طرح و راه‌اندازی پتروشیمی گچساران بر این باور هستند که در صورت عدم افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، طرح مذکور در بازه زمانی منطقی به بهره‌برداری کامل نخواهد رسید و در صورت عدم بهره‌برداری کامل منافعی نیز عاید سهامداران نخواهد شد.

در ادامه هلدینگ خلیج فارس نیز اعلام کرده است کل هزینه‌های انجام شده در پتروشیمی گچساران براساس صورت‌های مالی ۳۱خرداد‌ماه ۱۳۹۸ حدود ۴ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است.

سهم هلدینگ از این هزینه‌ها ۳ هزار میلیارد تومان است  بدون اینکه در آن تاریخ هلدینگ سهمی در پتروشیمی گچساران داشته باشد. یعنی حدود ۶۸ درصد از کل هزینه‌های گچساران را فارس بدون اینکه سهامدار باشد تامین کرده است، این در حالی است که فارس ارزشمندترین شرکت تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شود و باید پاسخگوی سهامداران خود باشد.

این مطلب باعث وجود بند حسابرس در صورت‌های مالی فارس و همچنین کاهش مطلوبیت نسبت‌های مالی این شرکت و بروز مشکلاتی بر سر راه تامین مالی و همچنین افزایش سرمایه این شرکت شده است.

در واقع بدهی گچساران به هلدینگ منابع سهامداران این شرکت است و حق الناس، بر همین اساس فارس باید علاوه بر وظایف قانونی از لحاظ شرعی هم آن را تعیین تکلیف می‌کرد.

بر همین اساس به شرکت پتروشیمی گچساران اظهارنامه برای تعیین تکلیف پرداخت بدهی هلدینگ ارسال شد و از آنجا که پتروشیمی گچساران فاقد منابع لازم برای  بازپرداخت بدهی‌های هلدینگ بود، تصمیم سهامداران، تبدیل مطالبات هلدینگ به سرمایه بود.

اگر پتروشیمی‌های ممسنی و کازرون قصد شرکت در افزایش سرمایه را داشته باشند، باید ابتدا خودشان افزایش سرمایه بدهند. مبلغ افزایش سرمایه هر کدام حدود یک هزار  میلیارد تومان خواهد شد که بخش عمده‌ای از آن باید از طریق پترول و به طریق اولی توسط فارس تامین شود.

به بیان دیگر فارس  ‌باید به ممسنی پول پرداخت کند تا ممسنی افزایش سرمایه داده و پول را به گچساران بدهد و گچساران هم بدهی هلدینگ را بدهد! یعنی عملا هلدینگ خودش باید به گچساران پول بدهد که طلب خودش را دریافت کند که این یک دور باطل است.

اگر افزایش سرمایه می‌خواست از طریق سلب حق تقدم انجام شود در این صورت گچساران باید مبلغی به سهامداران فعلی خود پرداخت می‌کرد. اما گچساران نقدینگی کافی برای این پرداخت را نداشت، در نتیجه به طور مجدد هلدینگ باید به گچساران نقدینگی تزریق می‌کرد که به بدهی گچساران افزوده می‌شد.

برخی افراد، گزارش تایید نشده قیمت‌گذاری گچساران توسط تامین سرمایه امین را به طور غیر قانونی در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده‌اند که با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت گچساران را ۷ هزار میلیارد تومان برآورد کرده، در حالی‌که گزارش مورد تایید متعلق به تامین سرمایه تمدن است که با دلار ۷ هزار  تومانی ارزش کل گچساران را ۳هزار  میلیارد تومان برآورد کرده است.

سوال اینجاست که اگر این افراد به ارزش ۷ هزار  میلیارد تومانی گچساران معتقدند که با دلار فعلی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌شود، چرا در مزایده ۷۰ درصد سهام پتروشیمی دهدشت که مالک ۲۱درصد گچساران است و قیمت آن ۵۰۰ میلیارد تومان بود شرکت نکردند؟