سامان گلریز و اختراع ۲ غذای ایرانی

 سامان گلریز که در استودیو هشت رادیو نمایش حاضر شده بود، درباره آشپزی در دوران کرونا گفت: با توجه به اینکه ما اخیرا وارد یک اتفاق جدید، یعنی شیوع کرونا در جهان شدیم باید یک تغییرات جدید در زندگی بشر ایجاد شود، یعنی باید نگاه بهتری به طبیعت و زمین داشته باشیم تا از این مسائل رهایی پیدا کنیم. ما در گذشته به زمین و طبیعت محبت نکردیم و این اتفاق به دلیل همین رویکرد پیش آمد.
وی افزود: از این به بعد، ما باید سعی کنیم در تغذیه و رفتارمان با طبیعت تغییراتی را انجام دهیم و نگاه بهتری نسبت به این مسائل داشته باشیم. در مورد مساله تغذیه بهتر است که گیاهخواری را وارد چرخه زندگی کنیم و کمتر از منابع حیوانی استفاده کنیم، شاید این نگاه جدید روند تخریب طبیعت را کندتر کند .
گلریز درباره هنر آشپزی گفت: آشپزی جزو هنرهایی است که بعد از اجرا، تمام می شود و اثری از آن باقی نمی ماند و اثر آن فقط در ذهن و روح باقی می ماند ولی مثلا یک تابلوی نقاشی چندین سال باقی می ماند؛ در کل بخاطر اینکه آشپزی در جهان شکل و رنگ و بافت جدیدی به زندگی بشر می دهد به آن هنر گفته می شود.
وی افزود: ما متاسفانه برخلاف کشورهای دیگر ، نتوانستیم آشپزی ایرانی را معرفی کنیم؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم این فرهنگ و هنر را که یکی از کهن ترین آشپزی های کره زمین یعنی آشپزی ایرانی است را به همه معرفی کنیم .

گلریز تأکید کرد: جالب است بدانید که آشپزی ایرانی، درمانی است و نوعی طب محسوب می شود. ایرانیان گرمی و سردی را در غذاها اختراع کردند بدین معنی که می دانند در تهیه غذاها باید چه مواردی رعایت شود تا جلوی سردی یا گرمی مواد غذایی گرفته شود.
بنابراین هنر آشپزی ایرانی تکنیک درمانی دارد و ما متاسفانه نتوانستیم به خوبی ، مردم دنیا را متوجه این مساله کنیم.
وی در آخر در پاسخ به این سوال که چه غذایی را اختراع کرده و مختص خودش است؟ گفت که سالهاست که روی دو نوع غذا کار کرده اما چون به مرحله ثبت اختراع نرسانده از توضیح کامل در مورد این غذاها معذور است اما نام های این دو غذا عبارتند از : هزار و یک شب و چوپان ایرانی.
هزار و یک شب یک غذای کاملا ایرانی است و این خوراک ترکیبی از آب انار، آب آلبالو، آب گوجه فرنگی، مرغ، خلال پسته و بادام و گلاب و ... است. غذای چوپان ایرانی نیز یک غذای فوق العاده است که ترکیبی از قارچ، ماست و زعفران است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.