حمله ارمنستان به دومین شهر بزرگ آذربایجان

جنگ قره باغ/ آرتساخ میان دولت های آذربایجان و ارمنستان که از یک هفته قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد. دو کشور آذربایجان و ارمنستان، یکدیگر را به هدف قراردادن غیرنظامییان و شهروندان عادی و مراکز غیرنظامی و استفاده از مزدوران خارجی متهم می کنند.

منطقه قره باغ/ آرتساخ

جنگ بر سر منطقه قره باغ / آرتساخ است. اکثریت ساکنان این منطقه ارمنی و مسیحی هستند. این منطقه در دهه ۹۰ میلادی به عنوان یک کشور اعلام استقلال کرد اما هم اکنون هیچ کشوری حتی ارمنستان استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد.

این منطقه دارای رئیس جمهوری، نخست وزیر، دولت و پارلمان و انتخابات پارلمانی است اما برای اداره خود به میزان زیادی به ارمنستان تکیه دارد.

ارتش ارمنستان در منطقه قره باغ / آرتساخ قرار دارد. علاوه بر این، ارتش ارمنستان در بخش های دیگری از کشور آذربایجان نیز حضور دارد.

براساس قوانین بین المللی، منطقه قره باغ / آرتساخ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است.

حمله ارمنستان به دومین شهر بزرگ آذربایجان/ بمباران پایتخت قره باغ/ الهام علی اف: 7 روستا را از اشغال ارمنستان آزاد کردیم

در دوره حکومت شوروی، قره باغ/ آرتساخ یک منطقه خودمختار در خاک جمهوری آذربایجان بود اما با فروپاشی شوروی، این منطقه اعلام استقلال کرد و از جمهوری آذربایجان جدا شد. ارتش ارمنستان نیز برای حمایت از ساکنان منطقه قره باغ/ آرتساخ وارد این منطقه شد و بخشی هایی از خاک آذربایجان را اشغال کرد.

در دهه 90 میلادی جنگ بزرگی میان دو کشور بر سر این منطقه درگرفت که بیش از 30 هزار کشته داشت. در نهایت باکو و ایروان به امضای توافق آتش بس رضایت دادند. در آن جنگ، جمهوری آذربایجان نتوانست وارد قره باغ / آرتساخ شود.

در حال حاضر، مقامات جمهوری آذربایجان، منطقه قره باغ/ آرتساخ را بخشی از خاک خود و منطقه اشغال شده می دانند اما مردم این منطقه خواهان حفظ استقلال خود و عدم بازگشت به حاکمیت باکو هستند.

حمله به دومین شهر بزرگ آذربایجان 

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که ارتش ارمنستان شهر گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان بعد از باکو (پایتخت) را مورد هدف قرار داد.

ارایک هاروتیونیان رئیس جمهور منطقه قره باغ / آرتساخ گفت که ارتش این منطقه پایگاه نظامی هوایی را در شهر گنجه مورد هدف قرار دادند.

او گفت از این پس مراکز نظامی موجود در شهرهای بزرگ آذربایجان، هدفی برای ارتش آرتساخ (قره باغ) خواهند بود.

22 کشته در حملات ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان

 وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد: حملات ارمنستان علیه شهرهای تارتار، بیلیگان و گنجه منجر به 22 کشته و 74 زخمی شد.

الهام علی اف: آزادسازی 7 روستا از اشغال ارمنستان

 خبرگزاری دولتی "آناتولی" ترکیه که در جنگ قره باغ از جمهوری آذربایجان حمایت می کند نوشت: "ارتش آذربایجان 7 روستای دیگر را از اشغال ارمنستان آزاد کرد".

در این خبر آمده است: "الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ارتش این کشور 7 روستای دیگر را از اشغال ارمنستان آزاد کرده است".

علی‌اف اظهار داشت: امروز ارتش آذربایجان روستای تالش از توابع شهرستان ترتر، روستاهای مهدی‌لی، چاکرلی، مارالیان پایین، شی‌بی و قوجاق از توابع شهرستان جبرئیل و روستای عبدالرحمنلی سفلی از توابع شهرستان فضولی را از اشغال ارمنستان آزاد کرده است.

خبرگزاری آناتولی اضافه کرد: "رئیس‌جمهور آذربایجان پیشتر نیز از آزاد‌سازی منطقه ماداگیز خبر داده بود".

هدف قرار گرفتن خبرنگاران

- خبرگزاری آناتولی در خبر دیگری هم نوشت: "تیم‌های خبری ترکیه که جهت تهیه گزارش از حملات و بمباران ارتش ارمنستان به شهرک‌های غیرنظامیان در آذربایجان به منطقه ترتر آذربایجان رفته بودند هدف حملات ارتش ارمنستان قرار گرفتند.

گلوله های توپ شلیک شده از سوی ارتش ارمنستان به منطقه حضور تیم‌های خبرگزاری آناتولی٬ اخلاص و شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه اصابت کرد.خبرنگاران مذکور از این حملات جان سالم بدر بردند.

شبکه الجزیره هم اعلام کرد هتل محل اقامت گروه الجزیره در پایتخت منطقه قره باغ، مورد حمله نظامی قرار گرفت.

حملات آذربایجان به پایتخت قره باغ

ارتش آذربایجان از دیروز شنبه تاکنون حملات شدیدی علیه شهر "استپاناکرت" پایتخت قره باغ /آرتساخ داشته است. این حملات باعث شده برق بخش هایی از این شهر قطع شود. همچنین بخش های غیرنظامی شهر نیز آسیب ببینند.

وزارت خارجه ارمنستان در این باره اعلام کرد: اقدام آذربایجان در هدف قرار دادن زیرساخت های آرتساخ، نقض فاحش قانون بین المللی و جنایت جنگی است.

در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است: آذربایجان در کنار ترکیه و با مشارکت تعداد بزرگی از مزدوران خارجی منتقل شده از خاورمیانه، اقدامات تجاوزکارانه نظامی گسترده را علیه جمهوری آرتساخ [قره باغ] ادامه می دهند.

در این بیانیه آمده است که دو شهر ستیباناکرت و مارتاکرت مورد هدف موشک های دوربرد قرار گرفته اند.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از وزارت خارجه جمهوری قره باغ/ آرتساخ اعلام کرد که انفجارهای صبح امروز ناشی از حملات راکتی ارتش آذربایجان بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.