محکومیت اقدام آمریکا علیه همکاری‌های پزشکی بین‌المللی از سوی کوبا

وزارت خارجه کوبا دیروز  (پنجشنبه) طی بیانیه‌ای در مورد اقدامات مُخرب آمریکا در روند همکاری های پزشکی بین‌المللی کوبا در کشورهای مختلف علیه شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: مردم کوبا و جامعه جهانی از کارزار نادرستی که دولت آمـریکا از سال ۲۰۱۹ برای بی‌اعتبار کردن همکاری بین‌المللی پزشکی کوبا، از طریق تحت فشار قرار دادن دولتها و محروم کردن مردم کشورهای مختلف از خدمات بهداشتی، آگاه می باشند. به عنوان بخشی از این کارزار، دولت ایالات متحده آمـریکا فشارها را علیه سازمان بهداشت پان امریکن آغاز کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این نفرت‌انگیز است که دولت ایالات متحده آمـریکا سعی می‌کند تا سازمان‌های بین المللی و منطقه ای را در راستای منافع خود تحت فشار بگذارد. دولت ایالات متحده آمـریکا سعی در آسیب رساندن به روابط کوبا با سازمان بهداشت پان امریکن دارد که در طول تاریخ متکی به همکاری، احترام، شناسایی مشترک اهداف و ارزشهای انسانی و تعهد به تضمین خدمات بهداشتی با کیفیت برای مردم بوده است.

وزارت خارجه کوبا تاکید کرد: تحـریم شدید اقتصادی، تجاری و مالی ایالات متحده آمریکا علیـه کوبا، که تأثیرات آن به ویژه در زمینه بیماری همه گیر  کووید - ۱۹ بسیار ویرانگر بوده، نمی تواند مانع از تداوم سیاستهای دولت کوبا شوند.

کوبا اخیرا ضمن انتقاد شدید از سیاستهای خصمانه آمریکا علیه برخی کشورها تصریح کرد که رفتارهای غیرمسئولانه واشنگتن بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت جهان به شمار می‌رود.

پیش‌تر و به دنبال اعزام تیم‌های کمک‌رسان پزشکی کوبا به چند کشور، بیش از ۴۰ سازمان، نهاد و اتحادیه در اروپا از پیشنهاد اعطای جایزه صلح نوبل به کادر پزشکی کوبا که در سراسر جهان برای کمک به کشورهای مختلف در مقابله با کرونا اعزام شده‌اند، حمایت کرده‌ بودند.

در حالی‌که اقدامات پزشکی کوبا در جهت همبستگی و کمک به کشورهای جهان در مقابله با کرونا بوده اما دولت دونالد ترامپ به دلیل دشمنی با دولت و مردم این کشور ، اقدامات بشردوستانه هاوانا را تحمل نکرده و از کشورها خواسته هیات‌های پزشکی کوبا را نپذیرند. هرچند که این کشورها نسبت به این درخواست واشنگتن بی‌توجه بوده و از حضور اعضای کادردرمانی و کمک‌های درمانی کوبا استقبال کرده‌اند.

دولت ترامپ درصدد قطع درآمدهای کوبا با ایجاد شرایط سخت اقتصادی از طریق تحریم‌های طولانی‌مدت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.