کشنده ترین ویروس هایی که جهان به خود دیده است

کروناویروس که عامل بیماری کووید-۱۹ است از کشنده ترین ویروس های قرن ۲۱ بوده است. در سال ۲۰۰۹، ویروس H۱N۱ یا آنفلوآنزای خوکی موجب همه گیری جهانی شد که طبق آمارهای رسمی ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند. هرچند بعدها این آمار در مجله پزشکی لنست مورد تجدید نظر قرار گرفت و آمار قربانیان این بیماری بین ۱۵۱ هزار و ۷۰۰ تا ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام شد.

در سال های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ ویروس SARS (سندرم تنفسی حاد) که در چین شناسایی شد اولین گروه از کروناویروس ها بود که نگرانی جهانی را به همراه داشت. هر چند تعداد قربانیان این بیماری به ۷۷۴ نفر رسید.

تلفات بیماری کووید-۱۹ اغلب با آنفلوآنزای فصلی کشنده مقایسه میشود اگرچه آنفلوآنزای فصلی کمتر خبرساز بوده است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) آنفلوآنزای فصلی عامل فوت بیش از ۶۵۰ هزار نفر است.

در قرن بیستم، دو آنفلوآنزای غیر فصلی- آنفلوآنزای آسیایی در سالهای ۱۹۵۸-۱۹۵۷ و آنفلوآنزای هنگ کنگی در سالهای ۱۹۷۰تا ۱۹۶۸- هر یک به مرگ حدود یک میلیون نفر منجر شدند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده بزرگترین فاجعه بیماری های همه گیر مدرن تاکنون همه گیری آنفلوآنزا در سالهای ۱۹۱۹-۱۹۱۸ موسوم به آنفلوآنزای اسپانیاییست که به مرگ حدود ۵۰ میلیون نفر منجر شد.

ویروسهای گرمسیری

شمار تلفات کروناویروس جدید خیلی بالاتر از بیماری ابولاست که اولین بار در سال ۱۹۷۶ شناسایی شد و آخرین شیوع آن به سال های ۲۰۲۰-۲۰۱۸ باز می گردد که به فوت نزدیک به ۲۳۰۰ نفر منجر شد.

طی چهار دهه شیوع دوره ای ابولا باعث کشته شدن حدود ۱۵ هزار نفر شده که تمامی آنان در آفریقا بوده است. بیماری ابولا نسبت به کووید-۱۹ کشنده تر است. حدود ۵۰ درصد از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست داده اند. هرچند بیماری ابولا نسبت به دیگر بیماری های ویروسی قدرت سرایت کمتری دارد چرا که بیماری هوازی نیست و از طریق تماس مستقیم و نزدیک منتقل می شود.

تب دنگی نیز که می تواند بیماری کشنده ای باشد تلفات پایین تری دارد. این بیماری مشابه با آنفلوآنزا از طریق نیش پشه آلوده منتشر می شود.

دیگر بیماری های همه گیر ویروسی

ایدز کشنده ترین بیماری همه گیر مدرن بوده که تقریبا ۳۳ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به این بیماری که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد جان خود را از دست داده اند. اولین مورد ابتلا به این بیماری در سال ۱۹۸۱ شناسایی شده و تاکنون واکسنی موثر برای مقابله با آن کشف نشده است.

ویروسهای هپاتیت B و C نیز تلفات بالایی از خود به جا گذاشته اند و هر سال به مرگ ۱.۳ میلیون نفر منجر می شوند که بیشتر موارد فوتی اغلب در کشورهای فقیر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.