تاجدار10 میلیونی

 در حالی که نمودار مرگ و میر ناشی از بیماری ویروس کرونا در هفته‌های اخیر تخت شده است، کارشناسان بهداشت با ابراز نگرانی از ثبت بیماران جدید در ایالات متحده، هند، برزیل و برخی نقاط آسیا هشدار دادند که ممکن است روند مرگ و میر مجددا صعودی شود. بنابر محاسبات رویترز میانگین مرگ و میری که از یکم تا بیست و هفتم ژوئن به‌دست آمده، به طور متوسط در هر ۲۴ ساعت ۴هزار و ۷۰۰  نفر به دلیل بیماری کووید-۱۹ فوت کرده‌اند. این رقم یعنی اینکه در هر ساعت ۱۹۶ نفر فوت کرده‌اند. به یک معنا در هر ۱۸ ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل بیماری ویروس کرونا فوت شده است. نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت که میزان مبتلایان در سراسر دنیا از ۱۰ میلیون نفر گذشت و افراد جوان بیشتری نیز درگیر این بیماری شده‌اند. یافته‌های رویترز همچنین نشان می‌دهد که یک چهارم از تلفات ناشی از ویروس کرونا تاکنون در ایالات متحده ثبت شده است. افزایش مرگ و میر اخیر در آمریکا می‌تواند مربوط به تعداد معدودی از ایالت‌های غربی و جنوبی آمریکا باشد که زودتر از انتظار دست به بازگشایی کسب و کارها زده‌اند. در این راستا مقامات آمریکا روز یکشنبه از ثبت ۴۴ هزار و ۷۰۰ مورد جدید و ۵۰۸ مرگ دیگر خبر دادند.از سوی دیگر تعداد موارد جدید در آمریکای لاتین به سرعت در حال رشد است و اگر این رویه ادامه داشته باشد، از تعداد موارد ثبت شده در اروپا عبور می‌کند و به آمریکای شمالی نزدیک خواهد شد.  روز دوشنبه نیز استرالیا اعلام کرد که با توجه به افزایش ثبت موارد جدید در یک روز در نظر دارد  در برخی از شهرهایش مجددا محدودیت‌ها را بازگرداند. ثبت آمار این تعداد از موارد جدید در استرالیا در دو ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.  به‌صورت رسمی اولین مرگ ثبت شده ناشی از بیماری ویروس کرونا یک پیرمرد ۶۱ ساله اهل ووهان بود که یک خریدار ثابت از بازار دریایی این شهر به‌حساب می‌آمد. منابع خبری می‌گویند که منشاء شیوع این بیماری بازار دریایی این شهر بوده که حیوانات وحشی از جمله پانگولین‌ها نیز در آن به فروش می‌رسیده است. بسیاری اعتقاد دارند که این بیماری از پانگولین‌ها به انسان سرایت کرده است.  مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ تنها در ۵ ماه از میزان مرگ و میر سالانه بیماری مالاریا که یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی است، عبور کرد. با این تفاسیر نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در هر ماه به‌طور متوسط ۷۶ هزار نفر بوده است. این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان بهداشت جهانی، متوسط نرخ مرگ و میر ناشی از مالاریا ۳۶ هزار و ایدز ۶۴ هزار نفر در هر ماه بوده است.

 تغییر مراسم تدفین

نرخ بالای مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا موجب شده است که مراسم سنتی و مذهبی تدفین نیز در سراسر دنیا تغییر کند و عمدتا شرکت‌های مخصوصِ تدفین، راسا عزیزان در گذشته خود را به خاک بسپارند. در ایتالیا مراسم تدفین درگذشتگان بدون برگزاری آیین مخصوص و بدون حضور کشیش که دعا می‌خواند، برگزار می‌شود. در نیویورک کارمندان با یک شیفت اضافه‌کاری، شبانه اجساد را می‌سوزانند. در عراق شبه‌نظامیان کار خود را تعطیل کرده‌اند و مشغول خاکسپاری قربانیان ویروس کرونا شده‌اند تا مراسم سنتی مسلمانان به جا آورده شود. آنها آموخته‌اند که چگونه مراسم خاکسپاری مسلمانان و همین‌طور مسیحی‌ها را به جا آورند.

 سالمندان در خطر

کارشناسان بهداشت عمومی در حال بررسی نحوه مرگ و میر در افراد مختلف هستند. به‌عنوان مثال برخی از کشورهای مسن اروپایی نرخ مرگ و میرشان بسیار بالا بوده است. در ماه آوریل مرکز کنترل و شیوع بیماری‌های اتحادیه اروپا دست به بررسی پرونده مرگ بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۲۰ کشور زد و متوجه شد که ۴۶ درصد از افراد درگذشته بالای ۸۰ سال بوده‌اند.

در اندونزی نیز این باور وجود دارد که صدها کودک به دلیل این بیماری پاندمی فوت کرده‌اند. یک مقام بهداشت و درمان توسعه به سوء تغذیه، کم‌خونی و نبود مراکز بهداشتی و درمانی کافی برای کودکان اشاره کرد و آن عوامل را تشدید‌کننده فوت کودکان خواند. این در حالی است که مقامات و کارشناسان بهداشتی در سراسر دنیا بر این باورند که این داده‌ها شاید کامل نباشد و داستان هنوز مرموزتر از چیزی باشد که نشان می‌دهد. همچنین کارشناسان بر این باورند که نرخ مرگ و میر بالاتر از ارقامی است که هم‌اینک منتشر می‌شود. برای مثال مقام‌های بهداشتی در آمریکا می‌گویند ممکن است شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور ۱۰ برابر آمار رسمی قبلی باشد. اوایل هفته جاری مرکز مهار بیماری‌های عفونی در آمریکا اعلام کرده است که مطابق برآوردهای جدیدش احتمالا تا به حال بیش از ۲۰ میلیون نفر در آمریکا کرونا گرفته‌اند.

در آمریکا به‌طور رسمی اعلام شده است که نزدیک ۵/ ۲ میلیون نفر دچار این بیماری شده‌اند. کم‌شماری مبتلایان و قربانیان مساله‌ای در بسیاری از کشورها است و به گفته کارشناسان عمدتا به کمبود آزمایش برمی‌گردد. دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید تفاوت میان شمار واقعی مبتلایان با آمار رسمی به این برمی‌گردد که آزمایش‌ها از مبتلایان با علائم بیماری گرفته می‌شود و ناقلان بدون علامت ویروس آزمایش نمی‌شوند. شمار مبتلایان روزانه در بیشتر ایالت‌های آمریکا رو به افزایش است و در چند ایالت تعداد مبتلایان جدید به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده‌ است.  در این شرایط ایالت تگزاس به دلیل افزایش شدید شمار مبتلایان برنامه‌اش برای بازگشایی کسب‌وکارها را متوقف کرده است. آمارها نشان می‌دهد که روز پنج‌شنبه نزدیک ۶ هزار نفر دیگر به مبتلایان ویروس کرونا در تگزاس اضافه شد و نزدیک به دو هفته است که تعداد کسانی که به بستری شدن نیاز دارند، در سطحی بی‌سابقه رو به افزایش است. در دیگر کشورها نیز مانند برزیل و مکزیک نیز کمابیش شاهد وقوع داستانی مشابه هستیم. در مکزیک نیز آمارها به‌یکباره رشد عجیبی داشته و تنها در روز بیست و پنجم ژوئن ۶ هزار و ۱۰۴ نفر جدید ثبت شده است. هر چند که هم‌اینک با سخت‌گیری‌های موجود روند نزولی شده است و در بیست و هشتم ژوئن به ۴ هزار و ۵۰ نفر رسید. در حال حاضر در مکزیک ۲۱۷ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بر اساس آمارها تا لحظه تنظیم این گزارش ۲۶ هزار و ۶۴۸ نفر فوت کرده‌اند.

p04 (1)