کاهش دوباره بهای نفت در پی افزایش شیوع کرونا

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت SIA  ولث منیجمنت در این باره به مارکت واچ گفت: سرمایه گذاران در یک هفته اخیر با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و پرسشهایی که در خصوص پیامدهای موج دوم شیوع برای اقتصاد جهانی و تقاضا برای منابع طبیعی به وجود آمد، احتیاط بیشتری پیدا کردند. بهبود شاخص دلار آمریکا هم روی قیمت نفت که به این ارز قیمت گذاری می شود تاثیر گذاشت.

شاخص دلار آمریکا برای کل هفته حدود ۱.۸ درصد رشد داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر در بازار نیویورک که اواسط معاملات تا مرز ۳۹ دلار و ۷۱ سنت عقب نشینی کرده بود، در نهایت شش سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۴۰ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای نفت برنت برای تحویل در نوامبر دو سنت معادل ۰.۰۵ درصد کاهش یافت و در ۴۱ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات دسامبر نفت برنت با پنج سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۴۲ دلار و ۴۱ سنت بسته شد.

بر مبنای قراردادهای ماه آتی، شاخص وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۲.۶ درصد و نفت برنت برای کل هفته ۲.۹ درصد کاهش ثبت کرد.

رشد موارد ابتلا به کووید ۱۹ باعث ازسرگیری برخی محدودیتها در کشورهای اروپایی شده و نگرانیها نسبت به دورنمای اقتصادی آمریکا را برانگیخته است.

عدم عرضه بسته محرک مالی جدید از سوی واشنگتن، به نگرانیها نسبت به روند بهبود اقتصاد آمریکا افزوده است. دموکراتها در مجلس آمریکا روز پنج شنبه سرگرم آماده سازی یک بسته کمک ۲.۴ تریلیون دلاری بودند که برخی از موارد آن مانند پرداخت مستقیم پول به خانواده ها، برنامه حمایتی و تمدید کمک به ایرلاینها و کمک برای باز ماندن رستورانها، از حمایت اعضای هر دو حزب برخوردار است. اما تحلیلگران هشدار دادند که مسیر منتهی به این توافق نامعلوم مانده است.

به گفته سیژینسکی، هفته آینده سه ماهه سوم به پایان می رسد و بازار وارد اکتبر می شود و اخبار اقتصادی و عملکرد شرکتها به تدریج منتشر می شوند اما آمارهای اقتصادی ممکن است تحت الشعاع ابهامات سیاسی آمریکا قرار بگیرد که به انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نزدیک می شود. برای این که قیمت نفت واقعا بهبود پیدا کند، سرمایه گذاران نیاز دارند سیگنالهای کاهش ریسک ضعیف شدن احیای اقتصادی فعلی و ادامه بهبود تقاضا برای نفت را مشاهده کنند. حفظ کنترل عرضه یا تشدید آن می تواند به بازار کمک کند اما بیشتر در قالب حمایت از قیمتها خواهد بود.

در این بین، نگرانیها نسبت به تقاضا با ضعیف شدن حاشیه سود پالایش مضاعف شده است.

ازسرگیری تولید نفت لیبی پس از رفع محاصره تاسیسات نفتی این کشور پس از گذشت هشت ماه، نگرانیهای مربوط به عرضه را در بازار تشدید کرده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته چهار حلقه افزایش یافته و به ۱۸۳ حلقه رسید که نخستین رشد هفتگی از هفته منتهی به چهارم سپتامبر بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.