اختلاف تهران و واشنگتن بر سر واریز ۲میلیارد دلار به حساب ایران

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۴ مهر ۱۳۵۰؛ تغییر مقررات ساخت پارکینگ

شهرداری مقررات مخصوص طرح نقشه جامع را در مورد ساختن پارکینگ در محلات مسکونی و تجاری تغییر داد.

به موجب تصویب‌نامه جدید شهرداری از این پس باید در محلات مسکونی و تجاری به جای پارکینگ اختصاصی در بلوک‌ها پارکینگ عمومی ساخته شود.

به موجب این گزارش شهرداری پیشنهاد کرد مقررات طرح نقشه جامع را در زمینه احداث پارکینگ  اختصاصی در ساختمان‌های چهارطبقه نسخ شود و به جای این مقررات بهنگام صدور پروانه ساختمانی، مالکان را ملزم سازد که هر یک سهمی از اعتبار موردنیاز برای ساختمان پارکینگ عمومی را پرداخت نمایند.

بهره‌برداری از خط آهن ایران – اروپا

قطار مسافربری ایران – اروپا روز پنج‌شنبه از تهران حرکت می‌کند. امروز دو قطار مسافری از ایستگاه تهران در خط آهن ایران و اروپا حرکت کردند. قطار اول که به‌صورت پیشرو قطار سلطنتی حرکت می‌کند در ساعت 11 از ایستگاه تهران خارج گردید. با این قطار خبرنگاران و ماموران تشریفات انجام مراسم افتتاح راه‌آهن ایران و راوپا به استان وان در ترکیه رفتند. به‌دنبال قطار پیشرو در ساعت دوازده و پانزده دقیقه قطار سلطنتی از ایستگاه تهران حرکت کرد.

وسیع‌ترین اکتشافات معدنی در ایران

  280 هزار کیلومتر مربع از ناحیه شرق کشور که تاکنون غیرمکشوفه و ناشناخته باقی مانده طی طرح عظیمی مورد اکتشافات معدنی قرار خواهد گرفت. در این هفته در سازمان زمین‌شناسی کمیسیونی برای نحوه پیاده کردن طرح تشکیل خواهد شد.

در محدوده‌ای از قائنات استان خراسان و کویر مرکزی و خلیج فارس عملیات اکتشاف معدنی به عمل خواهد آمد. همچنین در آغاز برنامه چهارم طی قراردادی که با دولت یوگسلاوی بسته شده، عده‌ای از کارشناسان این کشور به ایران اعزام و در معدن مس چهارگنبد واقع در استان کرمان مشغول  اکتشاف شدند.

پلمب چند مغازه به اتهام گران فروختن کره پاستوریزه

کمیته اصناف تهران امروز دستور تعطیلی هشتاد مغازه را صادر کرد. دو مغازه از این تعداد فروشندگان فرآورده‌های شیر هستند که کره پاستوریزه را گران‌تر از نرخ رسمی فروخته‌اند.

کمیته اصناف اعلام داشت که قیمت کره پاستوریزه قالبی پانزده ریال است از مردم درخواست کرد تا کره دولتی را به قیمت اعلام‌شده خریداری نمایند.

ساخت اسکله در چابهار

با اعتباری به مبلغ 5 میلیون ریال یک اسکله مجهز در چابهار ساخته خواهد شد. این موضوع را آقای معتمدی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه انجمن شهر چابهار اعلام کرد.

اطلاعات 4 مهر 1350

۴ مهر ۱۳۶۰؛ کاهش ۵۰ درصدی تخصیص ارز

بهزاد نبوی، وزیر مشاور و سخنگوی دولت در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات اعلام کرد: دولت سعی کرد با حذف انقلابی بعضی کالاها، هزینه‌های جاری را کم کند و اگر این کار را نمی‌کردیم اقتصاد ما نابود می‌شد. اخیرا هم در مورد مخارج ارزی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌هایی شده که بودجه‌بندی ارزی شود و صرفه‌جویی‌ها خیلی بیشتر از این باشد.

ابهزاد طلاعات 4 مهر 1360

با تلاش برادران ما در وزارت علوم ارز دانشجویی که در سال دو میلیارد دلار بود به حدود یک میلیارد دلار رسید.

پیروزی دولت در تدوین بیانیه الجزایر

بهزاد نبوی با اشاره به پیروزی دولت در زمینه تدوین بیانیه الجزایر گفت: از 6 میلیارد ذخیره ارزی متعلق به ما چهار میلیارد ]دلار[ دلار تاکنون به حساب ایران واریز شده و بر سر دو میلیارد دیگر اختلاف نظر وجود دارد. وی تاکید کرد: اگر این چهار میلیارد دلار نبود وضع ما از نظر ارزی خیلی بد بود.

تورم۲۳.۵ درصدی در سال ۵۹

به گفته نبوی، نرخ تورم را در سال 59 در سطح 23.5 درصد نگاه داشتیم و در سال 60 (تیرماه) این رقم به 23 درصد نسبت به سال گذشته رساندیم و این عمل واقعا برای کشوری که در حال جنگ است معجزه به حساب می‌آید.

اطلاعات 4 مهر 1360

 

۴ مهر ۱۳۷۰؛ آغاز به کار مجتمع عظیم فولاد مبارکه

براساس گزارش روزنامه اطلاعات، مجتمع عظیم فولاد مبارکه، غول صنایع متالوژی ایران، پیش از ظهور امروز در حضور رئیس‌جمهوری و با شرکت جمع کثیری از شخصیت‌های داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

این مجتمع ظرفیت تولید 2 میلیون و 370 هزار تن انواع ورق را دارد و هنگام بهره‌برداری کامل 12 هزار و 760 نفر در آن به کار اشتغال پیدا خواهند کرد.

افزایش۳.۵ واحدی شاخص کل

براساس گزارش روزنامه اطلاعات، شاخص کل قیمت سهام این هفته به374.16  واحد رسید که نسبت به 370.64  واحد هفته گذشته3.52 واحد افزایش داشت. این هفته حجم معاملات به 9 میلیارد و 480 میلیون و 268 هزار و 384 ریال رسید که نسبت به هفته گذشته بیش از 4 میلیارد و 700 میلیون ریال به‌عبارت دیگر 98.83درصد افزایش ریالی رقم و درصد جهشی داشت.

اطلاعات 4 مهر 1370

۴ مهر ۱۳۸۰؛ ورود سالانه ۳ تا ۵ میلیارد دلار کالای قاچاق

اکبر ترکان، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات اعلام کرد: یکی از کانال‌های قاچاق این است که کالاها به مقصد یکی از کشورهای همسایه ترانزیت می‌شود از بندرعباس به مقصد مرز همسایه‌ای ترانزیت می‌شود. پشت مرز از کانتینر خارج می‌شود و دوباره وارد کشور می‌شود. راه دیگر این است که از مرز کردستان به طرق مختلف کالا وارد کشور ما می‌شود.

بین 3 تا 5 میلیارد دلار در سال برآورد ما از قاچاق کالا است. عمده کالاهای قاچاق نیز لوازم خانگی، سیگار و پوشاک آماده است.

اطلاعات 4 مهر 1380

۴ مهر ۱۳۹۰؛ سقوط ۴۰ هزار تومانی سکه

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، به‌دنبال افت 140 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه در بازار کاهش یافت و تا 570 هزار تومان پایین آمد. اما بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را با 28 و 80 تومان درصد 566 هزار و 800 تومان تعیین کرد.

قیمت دلار نیز با 13 تومان افزایش تا 1270 تومان رسید، یورو 1730 تومان، پوند 2000 تومان و صد ین ژاپن 1650 تومان به فروش رسیدند.

براساس گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» شاخص کل بورس 26 هزار و 765 واحد و ارزش معاملات به 998 میلیارد در 15 هزار و 274 نوبت معامله رسید.

درخواست افزایش قیمت ازسوی قطعه‌سازان

 افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار، نوسانات نرخ ارز و همچنین تورم موجود در کشور ازجمله دلایلی است که خودروسازان در سال‌جاری با استناد به آنها درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به کمیته خودرو داده‌اند.

کاهش قیمت ماکسیما و تندر۹۰

ماکسیما اتومات که سوم مهرماه 46 میلیون تومان فروخته می‌شد، چهارم مهر با 500 هزار تومان کاهش به 45 میلیون و 500 هزار تومان رسید. تندر 90 نیز که 16 میلیون و 400 هزار تومان عرضه می‌شد در روز دوشنبه چهارم مهر 1390 با 50 هزار تومان کاهش 16 میلیون و 350 هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

خبر خودرویی دیگر اینکه با توافق ایران‌خودرو و رنو پارس، تامین بخشی از قطعات محصولات پلت‌فرم X90 به شرکت ساپکو (تامین‌کننده قطعات ایران‌خودرو) واگذار خواهد شد.

دنیای اقتصاد 4 مهر 1390

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.