او همچنین اعلام کرد که برنامه عادل فردوسی پور که قرار است با ساختاری مشابه «نود» در فضای مجازی ساخته شود، هم اینک در مرحله تصمیم گیری و دریافت مجوز است.

به نقل از روابط عمومی برنامه «تک شاخ»، محمد جوادشکوری مقدم، مدیرعامل صبا ایده ـ شامل آپارات، فیلیمو و سینما تیکت ـ درباره فعالیت سرویس «آپارات» گفت: اگر یوتیوب، باز بود ما آپارات، را راه اندازی نمی ‌کردیم. من بارها گفته ‌ام و هر کسی برداشت خودش را داشته است؛ اما اگر این طور بود، ما حتما کار دیگری می‌ کردیم. موضوع این است که این فرصت، در اختیار همه آدم‌ هایی که در این کشور زندگی می‌ کنند، وجود داشت و همان موقع هم شبیه سرویس آپارات چند سرویس دیگر بودند.

او در پاسخ به اینکه برخی می‌ گویند، آپارات با استفاده از رانت بالا آمده و امکان رشد و موفقیت داشته است، گفت: کمی به کسانی که این طور قضاوت می‌ کنند، حق می ‌دهم و کمی هم حق نمی‌ دهم. رانت بود؛ اما برای کسانی که در پاریس، آتن و استانبول بودند، نه نسبت به کسانی که در تهران و ایران زندگی می‌ کردند، ما هم یکی بودیم مثل بقیه افرادی که در این کشور کار می ‌کنند، ما فقط کمی زودتر شروع کردیم.

آپارات چگونه محتوای نامناسب را تشخیص می دهد؟

مدیرعامل آپارت که در برنامه ویدئویی«تک شاخ» حاضر شده بود، در ادامه درباره احضارهای قضایی در این سال‌ ها بیان کرد: اصل مسئله این است که با قوانین و آیین نامه ‌هایی که تصویب و به اجرا درآمده است، هنوز نمی ‌دانیم مسئولیت محتوا با چه کسی است. هم‌چنان برخی جاها در مرحله اول و برخی در مرحله دوم، مسئولیت محتوا بارگذاری شده را متوجه ما می‌ دادند. نزدیک به ۴۵ میلیون کاربر منحصر به فرد، در ماه از آپارات بازدید می ‌کنند و بالغ بر  یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویدئو در ۳۰ روز بارگذاری می ‌شود و این موضوع اصلا قابلیت کنترل دستی و چشمی را ندارد. حتما باید سازوکاری را تعریف کرد که بهترین سازوکار در دنیا گزارش کاربر است که با اولویت بندی توسط یک تیم ۴۰ نفره از کنترلرهای محتوا کنترل می شوند.

روش دوم پردازش تصویر است که در سال اول نداشتیم و در سال دوم آپارات این روش توسعه پیدا کرد. یک جور دیتکشن (تشخیص دهنده) تصاویر مستهجن به صورت خودکار است و حداکثر دو دقیقه بعد از بارگذاری محتوا بررسی و کنترل  می ‌شود؛ اما در روش سوم دوسال است که حوزه خشونت را تشخیص می ‌دهیم.

اما برخی کاربران یک چیزهایی را پیدا کنند که مربوط به پنج یا شش سال پیش است. من بارها رفته ام و کنترل کرده ام که این ویدئویی که بارها درباره اش توئیت کرده ‌اند، هیچ کس گزارش نکرده است. و اگر گزارش صورت می ‌گرفت به سرعت با توجه به سازوکار مشخص ترتیب اثر داده می ‌شد.

صداوسیما از رشد ما خوشحال نمی شود

شکوری مقدم درباره بحث گرفتن مجوز از ساترا، گفت: اینکه رگولاتور شما کیست و چیست؟ مهم است ؛ از لحاظ ریاضی اینکه رگولاتور شما کسی باشد که در چنین جایگاهی است این کار غلط است؛ اما ما این کار را قبول کردیم و با ساترا کار خود را شروع کردیم و رگولیشنِ سازمانی را زیر نظر صداوسیما پذیرفتیم و کار می ‌کنیم و همیشه از روز اول از ایشان می پرسیدیم که شما از رشد ما خوشحال می شوید یا ناراحت؟ سوال ساده ای است. بحث منطقی بود و اصلا بنای دعوا و کری خواندن نبود. پاسخی که می‌ شنیدم این بود که حتما بله! اما به صورت کاملا مشهود صداوسیما نه از رشد ما خوشحال می شود نه از پیشرفتمان، ولی موضع ساترا اینگونه نیست و فکر می کنم دچار یک تضاد است، هم می خواهد ما رشد کنیم هم نمی داند جواب صدا و سیما را چه بدهد، این خیلی غم انگیز است.

تبلیغ اینستاگرام در تلویزیون مجاز است اما فیلیمو نه!

مدیر عامل فیلیمو درباره تبلیغات محصولات و تولیدات صباایده در تلویزیون اظهار کرد: عید امسال که سریال پایتخت، پخش شد خیلی روی اینستاگرام تبلیغ کردند. یک سریال داشت یک سرویس خارجی را به صورت رایگان تبلیغ می‌ کرد. ما یک سرویسی هستیم تحت رگولیشن این کشور و می خواهیم پول بدهیم و تبلیغ شویم؛ ولی نمی توانیم یا نمی گذارند این کار را بکنیم. این یعنی چه؟ برخی جاها به من می گویند آقا شما خیلی تند حرف می زنید. علنی می گویند پررو هستید. می گویم آقا این طرف ماجرا که نیشگونی گرفته‌ اند یا کبریت را زیردست ما گرفته اند و داریم می سوزیم را نمی بینید و وقتی من داد می زنم می‌ گویید این چه کارآفرین خشن و پر رو و تخسی است! این را نمی بینند که چقدر برای ما درد دارد. اصلا برخی از مسائل ما پیش پا افتاده است و بعضی از آنها خنده دار شده است.

محمد جواد شکوری مقدم

صداوسیما مانع ساخت سریال حسن فتحی در غزالی شد!

او در ادامه درباره حمایت نکردن صدا و سیما و شهرک غزالی از تولیداتشان گفت: ما یک سریال به نام «جیران» را با همکاری «نماوا» سرمایه گذاری کرده ایم و آقای حسن فتحی در حال ساخت آن هستند. سریالی در کلاس «شهرزاد» است و کار خوبی است. تهیه کننده با شهرک غزالی، قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کرده اند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است.

شکوری ادامه داد: ما در کشور یا باید خدمات از این جنس مثل دیجی کالا و اسنپ و ... را حمایت کنیم و کار را به دست جوانانی از قلهک و پاسداران و سیدخندان و کرمان بدهیم یا اینکه خدمات را کسی در «منهتن» می‌ گیرد. گزینه سومی وجود ندارد که فکر می کنند یک بخش خصولتی یا خودی یا هر چه اسمش را می ‌گذارند این کار را انجام بدهد.

لابی در صداوسیما جدی ‌تر است

مدیر عامل صبا ایده درباره مجلس و قانونگذاری بیان کرد: ما از قانونگذاری و چهارچوب دادن به این فضا خوشحال می شویم و ما در این فضا بازی می‌ کنیم. اگر دنبال بازی کردن خارج از این زمین بودیم، سالیان سال در اینجا کار نمی ‌کردیم. مسئله این است که این قوانین درست طراحی شوند. جاهای مختلف آن با هم تضارب نداشته باشد و از یک جایی به یک جای دیگر خسارت وارد نکند. به هر حال در همه جای دنیا پر از لابی است و در صداوسیمایی که ما در دامن قوانینش کار می ‌کنیم کمی جدی تر است.

کنداکتور سریال های فیلیمو تا ۱۴۰۰ مشخص است

مدیر عامل فیلیمو درباره محتواهای اختصاصی تولید شده در فیلیمو توضیح داد: این اتفاقی بوده است که در وی او دی ‌های بین المللی و لوکال همه دنیا افتاده است. کاربری که اشتراک خریده است، نیاز دارد که هر ماه به او محتوا وخدمات جدیدی بدهیم، اگر اینطور نباشد احساس می کند سرویس، سرویس زنده ای نیست. ما به شکل صنعتی سریال نمی ساختیم؛ ما این کار را از نهنگ آبی، که پروژه اولمان بود شروع کردیم و برخی پروژه ‌ها مثل مانکن، دل و هیولا، را از  تهیه کننده هایی که کار را ساخته اند، خریداری کرده ایم، با برنامه ریزی های انجام شده  کنداکتور سریال‌هایمان تا زمستان ۱۴۰۰ مشخص است.

سرویس های پخش ویدئو و اکران آنلاین در روزهای کرونایی

شکوری مقدم درباره رشد استفاده از سرویس های پخش ویدئو و آغاز اکران آنلاین در دوران قرنطینه گفت: کرونا، که آرام آرام پا گرفت، حتی از نظر زیرساختی یک جایی کم آوردیم و ۷۰ درصد رشد داشتیم و آمادگی فنی این رشد یک شبه را نداشتیم. موقعی که این اتفاق افتاد ما کل بخش کارتون و انیمیشن سرویس ها را رایگان کردیم در نتیجه مصرف بیشتر شد و لازم نبود کسی اشتراک بخرد. مردم در خانه بودند و احتیاج به تفریح هایی داشتند که می‌ توانستند از طریق سرویس های وی او دی آن را تامین کنند. اکران آنلاین، کمی دیرتر حول و حوش خرداد، بود که شروع شد. سینماها دچار بحران جدی شده بودند و صاحبان محتوا و فیلم‌ها دچار بحران شده بودند و نمی توانستند فیلم هایشان را نشان بدهند. این کار را شروع کردیم، فیلیمو و نماوا تا امروز ۹۸۰ هزار بلیط فروخته اند و درآمد آن به صاحبان محتوا برگشته است تا چرخه سینما بتواند حیات خودش را حفظ کند. مطابق با آمار سینما تیکت که سال پیش به صورت کامل به مجموعه سرویس های صباایده اضافه شد در شهریور سال گذشته حدود ۳۸۰ هزار بلیط فروخته است و  در شهریور امسال حدود ۸ هزار بلیت؛ یعنی فروش سینما حدودا ۲ درصد سال قبل است. این خسارت بزرگی است و فکر می کنیم توانستیم کمک نسبتا خوبی به فضای اقتصاد سینمای کشور کنیم.

برنامه فردوسی ‌پور در حال تصمیم گیری

مدیرعامل فیلیمو درباره برنامه عادل فردوسی پور گفت: درخواست مجوزی شده است و توافقاتی صورت گرفته است. منتظر هستیم، ببینیم در چهارچوب قانون چه تصمیم گرفته می شود و امیدواریم تصمیم مناسبی بگیرند؛ اگر این تصمیم گرفته شود حتما با توافقاتی که چند پلتفرم  با ایشان کرده اند احتمالا برنامه شان روی  چندین پلتفرم قرار خواهد گرفت.

وی او دی آموزشی با مدرسه فیلیمو

شکوری مقدم در پایان درباره مدرسه فیلیمو، اظهار کرد:  در حوزه تکنولوژی آموزشی از پنج ماه پیش مطالعاتی داشتیم  و روی روش های مختلف در دنیا بررسی کردیم و در انتها به وی او دی آموزشی رسیدیم. استفاده از این سرویس با تجربه کاربری که از فیلیمو دارند بسیار ساده خواهد بود. اواسط پاییز این وی او دی می آید.

مدیریت محتوی و تولید و برنامه سازی آموزشی در مدرسه فیلیمو به عهده دکتر علی عبدالعالی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.