در بازار معامله گران به‌طور سنتی یک‌شنبه‌ها را سرخ می‌دانند و در این هفته‌ها چهارشنبه‌ها را روز سبز می‌دانند. برخی امیدوارند چهارشنبه سبز به مدد شاخص بورس بیاید و مانع از ریزش بیشتر بورس شود.

امیدواری‌ها در شاخص کل

شاخص کل در پایان تابستان به کمترین میزان از ۱۱ تیر رسیده است، این میزان ریزش به معنای تعدیل قیمت‌ها سنگین در برخی نمادها عنوان می‌شود. معامله‌گرانی که از این زاویه به بازار نگاه می‌کنند امیدوار هستند انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها جذابیت را به بازار برگرداند. در این میان سهام شرکت‌های بزرگ از جذابیت زیادی برخوردار است از روز گذشته نیز خبرهای زیادی در خصوص رکوردشکنی فروش برخی از آن‌ها به گوش می‌رسد به این امید که سرمایه‌گذاری در بورس جذاب شود.

خرید آخر وقت دیروز که دوباره در کف انجام شد و برخی نمادها را در آخرین لحظات مثبت کرد این امید را زنده نگه‌داشته که در چهارشنبه و دربی برگشت عرضه و تقاضا این خریداران باشند که مچ فروشندگان را برخلاف روز سه‌شنبه بخوابانند.

آمارها هم به کمک این دسته آمده است زیرا در روزی که تغییرات شاخص کل و شاخص هم‌وزن هر دو منفی بودند، ارزش معاملات بازار نسبت به‌روز گذشته بیش از ۸۷ درصد افزایش داشت.

از همین رو تحلیل‌گران خوش‌بین معتقدند با توجه به افزایش تقاضا در روز سه‌شنبه در نمادهای صادرات محور، معاملات بهتری در انتظار روز چهارشنبه است آن‌ها می‌گویند اگر مثل سه‌شنبه تقاضا در نمادهای بزرگ بالا برود می‌توان به برگشت بازار امیدوار بود.

تحلیل‌گران فنی نیز رقم یک‌میلیون و ۵۵۶ هزار واحد را کف حمایت می‌دانند و معتقدند با توجه به مقاومت دیروز بازار در محدوده‌ بالاتر از این رقم باقی خواهد ماند.

نشانه‌های شاخص هم‌وزن

شاخص هم‌وزن دیروز به کمترین مقدار پس از اول تیرماه رسید برخی تحلیل گران فنی از خط صعود شاخص در این نقطه سخن می‌گویند و اعتقاددارند شاخص هم‌وزن از این نقطه در مدار افزایش قرار می‌گیرد. گروهی دیگر نیز با اشاره به رشد پرشتاب بورس در فصل تابستان عقیده دارند شاخص هم‌وزن تقریباً تمام بازدهی در این فصل را پس داده و پس پاییز زمانی مناسبی برای برگشت قیمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط است. بسیاری از کسانی که در سقف قیمت فروشنده بوده‌اند علاقه‌مند هستند مجدداً در کف قیمت خرید کنند. به نظر آنان امروز روز تعیین‌کننده‌ای برای شاخص هم‌وزن است و احتمال دارد به دلیل اقبال به‌سوی شرکت‌هایی غیر از شرکت‌های شاخص ساز، هم‌وزن با اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به شاخص کل رشد کند.

خوش‌بینان به مقررات اداری

روز گذشت کدهای معاملاتی برخی سرمایه‌گذاران حقوقی مسدود شد، از دید برخی معامله گران این انسداد تنبیهی برای فروش سهام از سوی آن‌ها عنوان می‌شود. حال برخی تحلیل گران بورسی امیدوارند همین برخورد فشار فروش در بازار را کم کند و موجب شود بازار آرام بگیرد.

مصوبه‌ای دیگر که سهامداران را دل‌خوش به تعدیل ریزش کرده الزام سهامداران عمده به بازار گردانی درصدی از سهام خود است. بازار گردانی باهدف افزایش نقد شوندگی و کنترل قیمت در یک محدوده معین انجام می‌شود. برخی تحلیل گران فعال در بازار سرمایه انتظار دارند این مصوبه نیز در صورت اجرا بتواند به روان‌تر شدن دادوستدها کمک کند.

با یک گل‌بهار نمی‌شود

تمام نشانه‌های مثبت قرینه منفی نیز دارد؛ تحلیل گران فنی اعتقاددارند بورس وارد فاز پنج اصلاح‌شده و پس از اتمام این فاز می‌توان امید به برگشت داشت. از این منظر شاخص سهام در آخرین روز هفته نیز نمی‌تواند خود را بالا بکشد.

گروه دیگر از تحلیل گران پاشنه آشیل بازار را نحوه اتخاذ سیاست‌های حمایتی می‌دانند. به باور این گروه وقتی پای صندوق توسعه ملی برای کمک به بورس به میان می‌آید سیگنالی به سهامداران حقیقی است که بورس به‌صورت مصنوعی قرار است بالا نگه‌داشته شود. در این حالت آن‌ها به این بازار بی‌اعتماد شده و فرار را برقرار ترجیح می‌دهند.

اما تحلیل‌گرانی هم هستند که می‌گویند در بازاری که فقط با تکیه‌بر انتظارات تورمی، حرکت زیر سایه رشد دلار رشد می‌کند نمی‌توان انتظار پایداری داشت؛ زیرا قیمت دلار و سایر متغیرها زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که درآمد شرکت را به‌طور واقعی تحت تأثیر قرار دهد. مضاف بر اینکه فقط یک‌سوم شرکت‌های داخل بورس از دلار اثر مستقیم می‌گیرند. از دید این سوخت تورمی دیگر در بورس دیگر جواب نمی‌دهد و شاخص با آن نمی‌تواند زیاد ارتفاع بگیرد بورس باید مدتی به مرخصی برود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.