یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بین همه گیری قبلی در برزیل یعنی تب دنگی و همه گیری جدید یعنی کرونا ارتباطی وجود دارد. مشاهده شده که ایمنی ایجاد شده توسط تب دنگی می‌تواند در برابر ابتلا به کرونا نیز مصونیت ایجاد کند.

تب دنگی از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود و به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود. این بیماری یکی از همه‌گیری‌های اخیر در کشور برزیل بوده و علائمی مانند سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن دارد که بی‌شباهت به علائم کرونا نیست. میگوئل نیکلاس، استاد دانشگاه دوک و تیمش کاملا به صورت تصادفی به ارتباط بین تب دنگی و کرونا پی بردند.

میگوئل نیکلاس در مقایسه جغرافیایی مناطقی که به دو بیماری تب دنگی و کرونا آلوده شده بودند به نتایج جالبی دست یافت.

نیکلاس گفت: مناطقی که با بیماری تب دنگی مواجه شدند، از نظر ویروس کرونا کمتر تهدید شدند. این یافته جالب از احتمال وجود ارتباط ایمنی ایجاد شده تب دنگی برای مقابله با کرونا خبر می‌دهد.

این استاد دانشگاه افزود: اثبات صحت این فرضیه می‌تواند به این معنی باشد که عفونت دنگی یا ایمن سازی با واکسن دنگی تا حدی از شما در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند.

نیکلاس ادامه داد: در مطالعات گذشته نیز مشخص شده بود کسانی که آنتی بادی بیماری تب دنگی را دارند به طور خودکار آزمایش آنتی بادی کرونای آن‌ها نیز مثبت اعلام شده است در حالی که به کرونا مبتلا نشده‌اند و این بر شگفتی این فرضیه می‌افزاید.

برزیل در فهرست آمار مبتلایان کرونایی در رده سوم و بعد از آمریکا و هند قرار دارد. تاکنون در  این کشور حدود ۴.۵ میلیون نفر کرونایی شناسایی شدند و بیش از ۱۳۸ تن جان خود را از دست داده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.