جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در خصوص ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در سال های اخیر ما شاهده عرضه خودرو اعم از سراتو در بازار بودیم بعد از آن به منظور حمایت از این امر اوراق تامین مالی هم منتشر شد به طوری که این شرکت توانست از این راه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام دهد.

وی افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون مجلس طرحی را به منظور حضور خودرو در بورس کالا ارائه دادند. در قالب این طرح قرار است خودرو های داخلی یا خارجی که در تیراژ بالایی تولید می شوند در بستر  بورس کالا  مورد معامله قرار گیرند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا تصریح کرد: فرمول قیمت گذاری خودرو در بورس قرار است توسط شورای رقابت طرح شود و بعد از خودرو  بر اساس آن در بورس مورد معامله قرار گیرد.

فلاح تاکید کرد: بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا معامله گران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف می شود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بدست آمده حاصل از آن  بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم خواهد شد.

وی در خصوص نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: طبق طرحی که در مجلس مطرح شده قرار بر اینکه خود خودرو در تابلو بورس کالا معامله شود اما ما به مرکز مطالعات مجلس در قالب یک طرح پیشنهاد دادیم که قطعات خودرو هم می توانند در این معاملات مورد معامله قرار گیرند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در پاسخ به این سوال که شرایط حضور افراد برای مشارکت در این معامله به چه نحوی است؟ گفت: نخست تمام افرادی که در این معامله حضور دارند باید گواهی نامه داشته باشند و دوم معامله گرن فقط یکبار از یک مدل می توانند در طول سال  خریداری کنند.

فلاح در خصوص اینکه آیا حضور خودرو در بورس کالا میزان  عرضه و تقاضا متعادل شود یا خیر؟ تصریح کرد: پیش بینی که در این طرح صورت گرفته قرار است تمام معاملات خودرو از این پس در بورس کالا مورد معامله شوند اما نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد قرار بر این است که حتی پلاک گذاری نیز بر حسب معاملات در بورس کالا صورت گیرد در نتیجه مجموع این اقدامات سبب می شود که تمام عرضه و تقاضا در مجموع روی تابلو بورس کالا قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا  بورس کالا  در خصوص زمان تحویل خودرو توسط شرکت خودرو ساز به مشتری نیز قانونی در نظر گرفته است یا خیر؟ تاکید کرد: بورس کالا به شدت در این خصوص حساسیت به خرج خواهد داد، به گونه که اگر زمان تحویل خودرو به مشتری طول کشد قطع به یقین با آنها برخورد  و خسارت های وارده به مشتری از خودرو ساز اخذ خواهد شد.

مدیر مطالعات بورس کالا در این خصوص که عرضه خودرو در بورس کالا تا چه حد می تواند مانع از فعالیت دلالان خودرو در بازار شود؟ اظهار کرد: هم اکنون از آنجایی که میزان عرضه و تقاضا یکسان نیست عاملی شده تا قیمت های معین نتواند بازار را تسویه کنند به همین دلیل در این قیمت ها با افزایش تقاضا از نوع کاذب مواجه شدیم.

فلاح  افزود:  تقاضای کاذب در بازار خودرو  از نوع رانت است و این مسئله سبب شده  تا سفته بازان به بازار خودرو هجوم آوردند، به گونه ای  که میزان تقاضا نسبت به عرضه در بازار افزایش یافته و بازار دو قیمتی شود، اما اگر این معاملات خودرو به داخل بورس کالا بیاید قطع به یقین ما نمی گذاریم که چنین اتفاقی در بازار خودرو رخ دهد.

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو در بورس کالا به شفاف شدن قیمت سهام در بورس کمک خواهد کرد یا خیر؟ اظهار کرد: از آنجایی که اگر معاملات خودرو روی تابلو بیایند مشخص می کنند که این شرکت امسال چه قدر بازدهی داشته و می تواند تا حدودی به قیمت های کشف شده در بورس کمک کند  و از طرف دیگر معاملات در بازار بورس با شفافیت مالی بیشتری مواجه خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.