یک مسئول برجسته دولت سودان با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط بین خارطوم و تل‌آویو تقریبا قطعی است، گفت که اقدامات مربوط به این امر در حال حاضر به این دلیل شتاب گرفته تا مفید واقع شود.

«حیدر الصافی» عضو شورای مرکزی ائتلاف «احزاب آزادی و تغییر» و از رهبران حزب الجمهوری گفت که هدف از مذاکرات بین مسئولان سودانی، آمریکایی‌ و اماراتی در ابوظبی این است که سودان را در برابر عمل انجام شده قرار دهند.

هیأت سودانی به ریاست «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان به همراه «نصرالدین عبدالبارئ» وزیر دادگستری و «علی بخیت» مدیر دفتر «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان از روز یکشنبه وارد ابوظبی شده است تا با مسئولان آمریکایی و اماراتی درباره عادی‌سازی روابط بین خارطوم و تل‌آویو گفت‌وگو کند.

در همین ارتباط شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع موثق گزارش کرد که «صلاح قوش» رئیس سابق دستگاه اطلاعات سودان به همراه «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر دوشنبه شب(دیشب) وارد ابوظبی شده‌اند.

یک مسئول عالی‌رتبه دولت سودان نیز در این باره گفت که اگر این کشور عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را به تأخیر بیاندازد، ممکن است این کار بی‌فایده و بی‌ارزش شود.

او افزود که اسرائیل اکنون از احتمال عادی‌سازی روابط شش کشور سخن می‌گوید و چنانچه عربستان سعودی روابط خود با این رژیم را عادی‌ کند در آن صورت سودان منزوی می‌شود و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بدون دستآورد خواهد شد لذا بایستی این تصمیم در زمان مناسب اتخاذ شود و سودان جزء کشورهای آغازگر عادی‌سازی روابط باشد.

مسئول سودانی درباره گزارش‌های مربوط به حمایت اقتصادی از سودان به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار و اینکه البرهان مبلغ ۱۰ میلیارد دلار را درخواست کرده است، می‌گوید که سخن درباره تأمین نیازهایی است که دولت انتقالی در زمان روی کار آمدن آن را تعیین کرده بود و مبلغ آن هشت میلیارد دلار است.

الصافی همچنین گفت که موضوع عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در داخل ائتلاف حاکم (احزاب آزادی و تغییر) نیز با اختلافاتی مواجه است اما به طور کلی این ائتلاف خواهان مذاکره مستقیم و بدون واسطه با تل‌آویو است؛ ما می‌خواهیم صدای امارات شنیده نشود بلکه صدای سودان شنیده شود.

او پیش‌بینی کرد که مسئولان سودانی در دیدار با سرتیپ «میگل کوریا» مدیر امور خلیج‌فارس در شورای امنیت ملی أمریکا و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات درباره رفع تحریم‌های سودان و حمایت اقتصادی از آن در ازای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر «محمد الهادی» از رهبران حزب «الوطنی الاتحادی» و ائتلاف «آزادی و تغییر» گفت که البرهان در سفر به امارات اگر به دستآوردهایی مانند حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و بسته حمایت اقتصادی دست یابد، افکار عمومی سودان نیز از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به ویژه در شرایط بد اقتصادی کنونی استقبال خواهد کرد.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، دولت سودانی دستوراتی به وزرای خود مبنی بر عدم اظهارنظر رسانه‌ای درباره سفر البرهان به امارات و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو صادر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.