وی طی بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد سقوط موصل به دست داعش که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، گفت:  عراقی‌ها در چنین روزی با خبر تکان‌دهنده و حادثه وحشتناک از دست دادن بزرگترین شهرهای عراق و سقوط آن به دست داعش تروریسم از خواب برخاستند و پس از آن خبرهای متعدد از سقوط استانها و شهرهای عراقی و قربانی شدن ساکنان آنها و هتک حرمت به نوامیس و به اسارت گرفتن آنها از سوی گروه‌های جنایتکار و تاریک و... را شنیدند.

الفیاض با اشاره به تلخی روز سقوط موصل برای مردم عراق و اشغال شهرهای مختلف عراق به دست داعش ، صدور به موقع فتوای جهاد کفائی از سوی آیت‌الله سید علی السیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق را یادآوری کرد و گفت که این فتوی، همت مردان را بیدار ساخت و  ندای هیهات منا الذله امام حسین (ع) را مجسم ساخت.

وی ادامه داد: در آن لحظه منحصر به فرد از تاریخ که قابل فراموشی نیست، فرزندان نیک عراق با وجود تمامی تفاوت‌ها و اختلافات، به ندای این فتوا پاسخ دادند و این سرزمین مملو از مردانی شد که برای ملاقات با مرگ خم شدند و خود را برای دفاع از وطن و مقدسات آن آماده کردند و به تبلیغات رسانه‌ای که تلاش داشت این‌گونه القاء کند که داعش دشمنی شکست‌ناپذیر است، توجهی نکردند.

الفیاض تصریح کرد: جهانیان دیدند که داعشی‌ها چگونه مقابل قهرمانان ما در الحشد و ارتش طی نبردهای آزادسازی بی‌نظیر، مانند موش پا به فرار گذاشتند.

وی در ادامه با اشاره به حماسه عراقی‌ها که با قلبی واحد زیر پرچمی واحد جنگیدند و نیز تقدیم شهدای زیادی از الحشد الشعبی گفت: الحشد الشعبی همان‌گونه که این فداکاری‌های بزرگ را به یاد می‌آورد به مرجعیت عالی دینی عراق نیز تاکید می‌کند که همچنان قدرتمند است و از پیش قدرتمندتر و مصمم تر برای حضور در میادین و عرصه‌های بزرگ آماده است و به عهد خود خیانت نمی‌کند و هرگز وطنش را ناکام نخواهد گذاشت.

گروه تروریستی داعش، ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ به موصل، مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در ۴۰۰ کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد و از آنجا به سوی دیگر مناطق پیشروی کرد. با سقوط موصل و انتشار تصویرهایی از فرار نیروهای ارتش و پلیس از عرصه درگیری‌ها با داعش، عراق دچار بحران سیاسی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.