تاثیرات ریزه خواری از هرگونه عادت غذایی بدتر و جبران ناپذیرتر است به نحوی که جراحان چاقی تاکید بسیاری در خصوص ترک این عادت دارند و معتقدند کسانی که این عادت را دارند، علی‌رغم جراحی‌های چاقی نمی‌توانند آن طور که انتظار دارند اضافه وزن خود را برطرف کنند.

ریزه خواری بسیار متفاوت از پرخوری و حتی سخت‌تر است. اگر بتوانید جلوی ریزه خواری را بگیرید، حتما از خوردن غذاهای ناسالم و خیلی چیزهای دیگر پیشگیری می‌کنید و در کاهش وزن هم موفق می‌شوید لذا با توجه به اهمیت موضوع  در این باره با دکترحمیده اخیانی، پزشک تغذیه گفتگو کرده ایم.

وی در این باره می‌گوید: ریزه خواری می‌تواند باعث چاقی شود و برای پیشگیری از آن مهمترین راهکار این است که وعده‌های غذایی منظم داشته باشید بدین خاطر ساعت خوردن وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود را با توجه به برنامه روزمره تان «تنظیم» کنید تا "ناخواسته" و "از روی گرسنگی"سراغ ریزه خواری نروید.

دکتر اخیانی ادامه داد: افراد حتی المقدور خواب شبانه کافی و منظم داشته باشند، زیرا در ساعات بیدارخوابی، تمایل به

ریزه خواری زیاد است.

این پزشک تغذیه توضیح داد: برای کاهش تمایل به ریزه خواری باید محیط خانه را از وجود تنقلات مضر (شیرین، شور، چرب و پرکالری) پاکسازی کنید، زیرا این‌گونه خوراکی‌ها به جز کالری بالا، ارزش غذایی پایینی دارند و فقط باعث افزایش وزن می‌شوند.

وی اضافه کرد: به جای مصرف تنقلات مضر و خوراکی‌های پرکالری می‌توانید از صیفی جاتی مثل هویج، خیار، کرفس و... که فیبر، ویتامین و املاح معدنی بالایی دارند با کالری کم استفاده کنید.

دکتر اخیانی توصیه کرد: اوقات فراغت خود را به جای ریزه خواری، با تفریحات سالم مانند ورزش و نرمش قابل انجام در منزل مثل یوگا، طناب زدن، زومبا، هولاهوپ، پیلاتس، رقصیدن، ... مدیتیشن و تکنیک‌های تن آرامی، انجام فعالیت‌های فکری مثل درست کردن پازل، بازی‌های فکری و...، مطالعه، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال- انجام کارهای هنری مثل نقاشی، خوشنویسی، نواختن ساز، خیاطی، گلدوزی و... و تماس تلفنی یا تصویری با دوستان پر کنید.

این پزشک تغذیه متذکر شد: در جهت حذف ریزه خواری؛ روی کارهای ساده‌ای که "از همین حالا" می‌توانید انجام دهید، تمرکز کنید تا به راحتی از پس آن برآیید.

وی عنوان کرد: جهت پیشگیری از ریزه خواری به خوراکی‌های مفیدی که "می توانید" بخورید، فکر کنید، نه به خوراکی‌های مضری که قرار است نخورید.

دکتر اخیانی می‌گوید: برای حذف ریزه خواری به خودتان بیش از حد سخت نگیرید. انتظارتان از برنامه غذایی تان و ورزش روزانه تان باید با “واقع بینی” و “کمی مهربانی بیشتر” همراه باشد.

این پزشک تغذیه مطرح کرد: برای کاهش تمایل به ریزه خواری بهتر است وعده‌های غذایی روزانه به ۳ وعده اصلی (صبحانه، نهار و شام) و ۳ میان وعده بین آن‌ها تقسیم شود. توصیه می‌شود میان وعده‌ها از گروه میوه ها، لبنیات کم چرب و یا مغزها انتخاب شود.

وی افزود: در وعده‌های اصلی، از گروه نان و غلات کامل(سبوس دار) استفاده کنید. گروه نان و غلات بخصوص سبوسدار، علاوه بر سیری طولانی مدت، بخشی از فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری بدن را تامین می‌کنند.

دکتر اخیانی بیان کرد: یکی دیگر از راهای پیشگیری از ریزه خواری این است که در محیطی آرام و به دور از موبایل و تلویزیون و... وعده‌ها و میان وعده‌ها را میل کنید که هم از غذا لذت ببرید و هم متوجه نوع و مقدار غذایی که می‌خورید، باشید.

این پزشک تغذیه در ادامه متذکر شد: روزانه آنچه می‌خورید و می‌آشامید را یادداشت کنید، زیرا با ثبت خوردنی هایتان در طی روز، هم سرگرم می‌شوید و هم در پایان هفته، با مرور یادداشت ها، نقاط مثبت و منفی تغذیه تان را پیدا خواهید کرد.

وی خاطرنشان کرد: جهت حذف ریزه خواری، حیف خوری جدا ممنوع. باقی مانده بشقاب غذای سایر افراد خانواده، خرده شیرینی‌های ته جعبه، شکلات له شده، میوه یا بیسکویت گاز زده کودکتان و... را نخورید. قرار نیست اسراف کنید یا باقیمانده غذا را دور بریزید، می‌توانید در وعده یا میان وعده دیگری از آن استفاده کنید.

دکتر اخیانی اظهار داشت: اگر هوس ریزه خوری پیدا کردید، چند دقیقه‌ای خود را به کار دیگری مشغول کنید. خواهید دید نه تنها از شدت میل و هوستان کم می‌شود، بلکه میل بهریزه خوری در دفعات بعدی کمتر برایتان پیش می‌آید.

این پزشک تغذیه تصریح کرد: اگر تمایل شدید به ریزه خوری دارید، باید دنبال دلایل احتمالی آن نیز باشید؛ از جمله دلایل:

- دلایل جسمی مثل مشکلات گوارشی، اختلالات هورمونی، کمبود بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی، بیماری‌های متابولیک و...

-دلایل روانی مثل: اختلالات اضطرابی، پرخوری عصبی و...

دکتر اخیانی توصیه کرد: جهت حذف ریزه خواری وعده‌ها و میان وعده‌ها را هم در خانه و هم در محل کار، به صورت نشسته و در یک جای مشخص میل کنید، نه به صورت سرپا و گذری.

وی در پایان گفت: غذا را آهسته‌تر میل کنید و بیشتر بجوید، زیرا وقتی وعده‌ها و میان وعده‌ها را آهسته‌تر میل می‌کنید، مزه و طعم آن را بهتر حس می‌کنید ومشکلات گوارشی ناشی از سریع و نیمه جویده خوردن غذا را نخواهید داشت و در نهایت بهدلیل سپری شدن زمان بیشتر، احساس رضایت از سیری را تجربه خواهید کرد و تمایل به ریزه خواری کاهش می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.