ترجمه و انتشار دیوان قطران تبریزی به زبان آذری

منتخبی از دیوان قطران تبریزی از شاعران بزرگ قرن پنجم هجری ملقب به فخر الشعرا با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و به همت مرحوم "میرجلال ذکی" محقق، شاعر و مترجم برجسته جمهوری آذربایجان به زبان آذری ترجمه شده است.

"اصغر فارسی" رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری آذربایجان در این باره گفت: این کتاب را  موسسه  چاپ و انتشارات " نافتا پرس " جمهوری آذربایجان  در ۲۱۲ صفحه با مجوز نشر شواری علمی انستیتوی ادبیات فرهنگستان  ملی علوم جمهوری آذربایجان به چاپ رسانده است.

فارسی  افزود: پیشگفتار این کتاب نیز به قلم " میر جلال ذکی " نوشته شده و در آن اطلاعاتی درباره  زندگی و سبک اشعار و دیدگاه اندیشمندان در باره  قطران تبریزی جای گرفته است.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد : مترجم منتخبی از دیوان قطران تبریزی  در تالیف این  کتاب به زبان  آذری  از نوشته‌های دانش پژوهان و ادیبان ایرانی همچون سعید نفیسی، فروزانفر، بیگدلی و دیگران استفاده کرده است و در پایان کتاب فرهنگ لغات فارسی و عربی نیز ارائه شده است.

مرحوم"میرجلال ذکی" محقق، شاعر و مترجم برجسته  جمهوری آذربایجان دارای تالیفات متعددی در زمینه زبان و ادبیات فارسی همچون ترجمه آثار نظامی گنجوی، خاقانی و مثنوی مولانا جلاالدین بلخی از فارسی به آذری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.