انتقاد ها به وضعیت کارگران شاغل در مناطق آزاد/ محرومیت از حداقل‌ها

 

علی اکبر سیارمه اظهار کرد: متاسفانه کارگران شاغل در مناطق آزاد به دلیل آنکه از شمول قانون کار خارج شده اند از حداقل های قانون کار محرومند و حقوق مصوب شورای عالی کار را نمی گیرند در حالی که کارگران در هر نقطه از ایران باید تحت پوشش قانون کار باشند و از مزایای پیش بینی شده در قانون بهره مند شوند.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار باید شامل حال کارگران مناطق آزاد شود، گفت: تمام کارگران شاغل در مناطق آزاد حق بهره مندی از مزایای قانون کار را دارند و حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار باید در مورد آنها رعایت شود.

بازرسی از کارگاه های مناطق آزاد و بررسی وضعیت بیمه کارگران

وی گفت: وزارت کار و سازمانهای زیرمجموعه وزارتخانه که حکم نظارتی دارند باید به این مساله ورود و نظارت کنند تا حقوق کارگران شاغل در مناطق آزاد پایمال نشود. وقتی مناطق آزاد از شمول قانون کار خارج می شوند، طبیعی است که بازرسی و نظارت از کارگاه ها صورت نگیرد لذا وزارت کار باید ضمن بازدید و بازرسی از کارگاهها، وضعیت فعال یا غیر فعال بودن کارگاهها در این مناطق را بررسی و به آمار تعداد کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دست پیدا کند.

سیارمه خاطرنشان کرد: کارگران مناطق آزاد هم جزو شهروندان و در محدوده جغرافیایی کشور هستند که باید مورد حمایت قوانین کشور باشند و به صرف اینکه مناطق آزاد محل داد و ستد و واردات و صادرات است نباید از حقوق قانونی خود محروم شوند.

تعیین تکلیف وضعیت کارگران شاغل در مناطق آزاد

به گفته این فعال حوزه کار در هیچ کدام از قوانین کشور اعلام نشده که نیروی انسانی شاغل در مناطق آزاد از قوانین حمایتی معافند؛ بنابر این وزارت کار برای خروج کارگران مناطق آزاد از این وضعیت باید اقدام و با شفاف سازی در خصوص آمار کارگران شاغل و بیمه شده و فعال بودن کارگاه ها، وضعیت کارگران مناطق آزاد را تعیین تکلیف و بر امور آنها توسط زیرمجموعه های خود نظارت کند.

وزیر کار در روزهای اخیر درباره پرداخت حداقل دستمزد به کارگران مناطق آزاد اعلام کرد که حقوق کارگران در همه نقاط کشور باید طبق قانون کار پرداخت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.