محمود محمودزاده در مراسم اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان کشور با اشاره به این که راه اندازی این سامانه برای برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است افزود: با اجرای سامانه ملی املاک و اسکان کشور، قانون اجرا شد و امیدواریم بتوانیم بر روی بازار خرید و فروش مسکن و عرضه آن تاثیر مثبت بگذاریم.

وی گفت: امروز صدهزار پیامک به مالکانی که بیش از دو خانه دارند ارسال می‌شود و در ۱۰ روز آینده به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پیامک ارسال خواهد شد و مالکانی که پیامک دریافت می‌کنند باید وارد سامانه شوند و اطلاعاتی که مبنی بر خالی بودن خانه در آن ثبت شده تایید کنند و در غیر این صورت مستنداتی مبنی بر اجاره دادن مسکن ارائه کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر مالکی مستنداتی ارائه کرد که واحد مسکونی او اجاره است باید کد ملی مستاجر را معرفی کند و با پیامک به مستاجر اعلام می‌کنیم تا این موضوع را تائید کند.

محمودزاده گفت: حدود ۷۲ هزار و ۷۰۰ هزار شخص در کشور که زیر ۱۸ سال سن دارند مالک خانه هستند و هزار و ۵۰۰ شخصیت حقوقی نیز شناسایی شدند که مالکیت مسکونی دارند بیشترین مالک حقیقی که براساس سامانه املاک و اسکان کشور شناسایی شدند ۶۰۵ واحد مسکونی دارد و بیشترین مالک حقوقی ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی دارد.

وی افزود: ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی کردیم که شناسنامه برای آن‌ها تشکیل شده که این تعداد ۴۰ تا ۴۵ درصد واحدهای خالی کشور را شامل می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ۹ میلیون و ۳۰۰ مالک حقوقی و حقیقی بر این تعداد خانه مالکیت دارند که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار بیشتر از یک واحد مسکونی خالی دارند.

محمودزاده افزود: ۹۱ میلیون کد ملی در کشور وجود دارد که مالکیت به نام شان است که این رقم نسبت به جمعیت کشور نشان می‌دهد متوفیان جز آن‌ها هستند و هنوز انتقال مالکیت صورت نگرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.