محمد اسلامی در حاشیه مراسم «اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان کشور» در جمع خبرنگاران گفت: امروز یکی از مطالبات کهن مردم عملیاتی شد و در این لحظه نسبت به ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی اقدام کردیم.

وی افزود: بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار فرد حقیقی مالک مسکن بودند و یک نفر ۶۰۲ واحد مسکونی به نام خود داشته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اشخاص حقوقی نیز مالکیت واحد مسکونی را در این سامانه دارا بوده‌اند که بیشترین آن، ۲۳ هزار واحد مسکونی به یک فرد حقوقی اختصاص داشت.

اسلامی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی به این سامانه متصل هستند، گفت: برای تک‌تک این دستگاه‌ها مجوز قانونی از دولت برای اتصال به سامانه اسکان اخذ شده است.

وی بیان کرد: ظرف ۱۵ روز، لیست نهایی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرارمی‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اینکه اجازه بدهیم منابع مالی به بازار مسکن تهاجم کنند و قیمت‌ها تلاطم یابد، اشتباه است و باید جلوی آن گرفته شود؛ چراکه مسکن، کالای سرمایه‌ای نیست و کالای مصرفی و مورد نیاز خانوار محسوب می‌شود.

اسلامی درباره عدم اتصال وزارت نیرو به عنوان متولی دستگاه‌های خدمات‌رسان آب و برق و وزارت نفت به عنوان نهاد بالادستی شرکت گاز که ارتباط مستقیم با شناسایی واحدهای مسکونی و اطلاعات خانه‌های خالی دارند، به سامانه اسکان گفت: با وزرای نیرو و نفت صحبت شده و هر دو دستور داده‌اند که شرکت‌های آب، برق و گاز اطلاعات خود را به اطلاعات سامانه املاک و اسکان متصل کنند؛ ولی مشکلی که در شرکت گاز داریم، این است که یک کنتور برای همه واحدهای مسکونی یک مجتمع مشترک است که باید این مشکل هم برطرف شود.

وی افزود: هیچ نهادی خود را از همکاری با وزارت راه و شهرسازی معاف نکرده است و همه موانع قانونی آن برای اتصال به اطلاعات دستگاه‌های مختلف به سامانه اسکان برطرف شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد خانه‌های خالی شهر تهران گفت: در پایتخت ۵۳۰ هزار خانه خالی داریم که امروز برای مالکان ۱۰۰ هزار واحد پیامک ارسال شده تا اطلاعات مالکیت خود را برای ما ارسال کنند؛ این فرآیند ظرف ۱۰ روز باید انجام شود.

اسلامی با بیان اینکه اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در صورت تصویب نهایی و ابلاغ به دولت، بازدارندگی لازم را داراست، یادآور شد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی قرار نیست به عنوان منبع درآمد دولت اجرا شود؛ بلکه ابزاری برای کنترل تلاطم بازار خرید و فروش و اجاره مسکن است.

به گفته وی، سازمان امور مالیاتی اطلاعات مورد نیاز خود را از سامانه املاک و اسکان بهره‌برداری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح ملی مسکن گفت: مصوب شده تا ساخت‌وساز واحدهای ذیل طرح اقدام ملی مسکن از سوی مجری ذی‌صلاح دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شود. همچنین قرار است ۱۳ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر این، به مالکان مجتمع‌های مسکونی یا پروژه‌های نیمه‌تمام اعلام کرده‌ایم در صورت تمایل، واحدهای خود را در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار داده و وزارت راه و شهرسازی در مقابل از اراضی خود به سازندگان می‌دهد تا روند ساخت‌وساز ادامه یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.