محمود محمودزاده در خصوص ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد (دهک‌های اول و دوم و سوم) گفت: برای خانه دار شدن این اقشار طرحی را با مشارکت دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و  بنیاد مستضعفان برنامه ریزی کرده ایم. در این  طرح قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مخصوص این افراد احداث شود تا با کمترین آورده ممکن صاحب مسکن شوند.

وی ادامه داد: در فاز اول ۱۳۵ هزار متقاضی واجد شرایط که عموما تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، ثبت نام کرده‌اند و منتظریم تا متقاضیان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز معرفی شوند، در مجموع این طرح قابلیت اجرایی دارد.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن  و تاکید و ابلاغ رییس جمهور، بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از سقف تسهیلاتشان را وارد حوزه مسکن کنند. بنابر آمار سال ۹۷ بیش از ۷۵۳هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شد. چنانچه ۲۰ درصد آن را در نظر بگیریم یعنی اگر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان وارد بخش مسکن شود، شاهد تحول جدی در بخش ساختمان و مسکن خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در زمان حاضراین رقم حدود ۴ درصد است، افزود: با پیگیری‌های انجام شده بانک مرکزی عددی را به سایر بانک‌ها ابلاغ کرد اما بانک‌ها به دلیل اینکه سهام دار خصوصی دارند، تمایل زیادی برای ارایه تسهیلات مسکن ندارند. در هر صورت باز هم در حال مذاکره با آنها هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازار اجاره گفت: موضوع اجاره نیز زاییده تفاوت درآمد و ارزش پول ملی است. در آغاز مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود اما امروز به ۶۰ هزار واحد رسیده است. یعنی تلاش ویژه می کنیم تا مستاجران واحدهای ثبت نامی خود را تحویل بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.