اسکای نیوز گزارش داد، این دادگاه پس از تعویق ۱۱ روزه به خاطر انفجار بیروت، امروز با حضور سعد حریری، پسر رفیق حریری و نخست وزیر پیشین لبنان در لاهه هلند برگزار شده است.

در این جلسه که به دلیل رعایت امور بهداشتی به صورت ویدئویی پخش شد، تنها به برخی خبرنگاران اجازه حضور در جلسه دادگاه داده شد.

حکم دادگاه علیه چهار تن از متهمان به دست داشتن در ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ بوده است که ادعا شده این افراد وابسته به حزب‌الله هستند؛ حزب‌الله لبنان اما هرگونه دست داشتن در ترور حریری را رد میکند.

تحقیقات و محاکمه غیابی مظنونان پرونده حریری ۱۵ سال به طول انجامید و دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق حریری که از زمان جنگ داخلی لبنان در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ از بدترین بحران‌ها در لبنان به شمار می‌رود، ۱۱ سال است که این پرونده را در دست بررسی داشته است.

دادگاه رفیق حریری که سال ۲۰۰۷ بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد، به تنش در لبنان و سقوط دولت وحدت ملی این کشور منجر شد.

رفیق حریری بازرگان ثروتمند، سیاستمدار سنی مذهب و نخست وزیر لبنان در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در یک انفجار به همراه ۲۱ تن دیگر به قتل رسید. قتل حریری نگرانی‌ها از تکرار یک جنگ داخلی دیگر را تقویت کرد.

محل انفجار

رفیق حریری آن زمان علیه نفوذ سوریه در لبنان مبارزه می‌کرد و کشته شدن وی چشم انداز سیاسی این کشور را تغییر داد. پس از ترور رفیق حریری، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها ریختند و علیه سوریه شعار دادند.

ابعاد مخالفت با سوریه تا آن حد وسیع بود که نیروهای سوریه پس از ۲۹ سال ناچار به خروج از لبنان شدند.

پس از ترور حریری،‌ فرزندش سعد حریری در سه دوره نخست وزیری لبنان را برعهده داشت.

از محل اختفای چهار متهم این پرونده با نام‌های "سلیم جمیل عیاش"، "حسن حبیب مرحی"، "حسین حسن عنیسی" و "اسد حسن صبرا" اطلاعاتی در دست نیست.

هیچکدام از این افراد در جریان دادگاه حاضر نشدند و از خود نیز دفاع نکردند اما وکیل تعیین شده از سوی دادگاه برای این افراد، با رد اتهامات گفت که تمامی دلایل و مدارک تنها شواهد محتمل است و اسناد قطعی نیست و ثابت نمی‌کند که این افراد در این ترور مقصر بوده و دست داشته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.