روزنامه القدس العربی نوشت یک منبع دیپلماتیک فرانسوی اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی سفر اخیر خود به لبنان بعد از انفجار بندر بیروت پیام خود را درباره لزوم تشکیل دولت تکنوکرات به رهبران سیاسی لبنان داد.

این منبع دیپلماتیک گفت: در ابتدا دولتی خواهد بود که مأموریت آن انجام اصلاحات فوری است. دولت تکنوکرات می‌تواند اصلاحات را انجام داده و رساندن کمک‌های فوری به دست ساکنان را مدیریت کند.

ماکرون می‌خواهد از نیاز لبنان به کمک برای بازسازی به عنوان عاملی برای تشویق طوایف لبنانی به انتخاب اداره جدید با حضور شخصیت‌های تکنوکرات استفاده کند.

بیشتر اعضای دولت مستعفی لبنان از تکنوکرات‌ها بود اما بیشترشان از سوی رهبران طوایف نامزد شده بودند.

هزینه بازسازی بیروت به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد که موجب ورشکستگی کامل این کشور می‌شود. یک منبع در وزارت دارایی فرانسه اعلام کرد: لبنان باید از این فرصت طلایی استفاده کند.

تلاش‌ها برای سوءاستفاده از نیاز مالی لبنان در جهت اعمال فشار برای تشکیل رهبری سیاسی جدید احتمالا چالش‌های بزرگی را به وجود می‌آورد.

 ماکرون در جریان سفرش به لبنان تأکید کرد که ارائه کمک‌های اضافی بین المللی به لبنان در گرو انجام اصلاحات است.

یک منبع سیاسی برجسته در لبنان گفت: از زمانی که ماکرون به اینجا آمده به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی رئیس‌جمهور لبنان است.

وی گفت که او تماس‌هایی با احزاب و طوایف مختلف و گروه‌های خارجی دارد.

این منبع افزود: این مسئله بدی نیست چراکه هیچ کسی این نقش را انجام نمی‌دهد. هیچ فردی به فرد دیگر اعتماد ندارد.

یک منبع سیاسی دیگر گفت که حزبش از رسیدن به توافقی برای تشکیل دولت حمایت می‌کند؛ دولتی که بتواند از پویایی بین المللی استفاده کند.

این منبع هشدار داد: روند تشکیل دولت به کندی انجام خواهد شد. ما به هیچ وجه به تشکیل دولت نزدیک نیستیم. این مسئله همچنان دور از دسترس است.

یک منبع دولتی مدعی شد: ماکرون می‌خواهد سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان ریاست دولت تکنوکرات را در دست بگیرد اما میشل عون، رئیس‌جمهور و احزاب مسیحی مخالفند.

منبع سیاسی مذکور اعلام کرد: مشارکت همگان مهم است اگر آمریکایی‌ها از صحنه کنار بروند و بخواهند کارشکنی کنند حتما این کار را خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.