دکتر محمدرضا شانه ساز در جمع خبرنگاران درباره نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا گفت: اولین بخش این واکسن در شهریورماه در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار می‌‌گیرد تا برای گروه‌‌های در معرض خطر مورد استفاده قرار بگیرد. امیدواریم امسال تولید داخلی این واکسن بخشی از نیاز کشور را تأمین کند و در سال‌‌های بعد بخش اعظم یا تمام نیاز کشور توسط تولید داخل تأمین خواهد شد و نگرانی ما از بابت این‌‌که طرف‌‌های خارجی به دلیل تحریم این دارو را به ما ندهند رفع می‌‌شود.

پیش‌‌بینی تأمین ۵ تا ۶ برابری واکسن آنفلوانزا

وی با بیان این‌‌که ما امسال ۵ تا ۶ برابر سال گذشته پیش‌‌بینی تأمین و واردات واکسن آنفلوانزا کرده‌‌ایم خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون واکسن تولید داخل نیز امسال وارد بازار می‌‌شود. اگر استفاده بیشتر از ماسک و ضدعفونی‌‌کننده‌‌ها صورت بگیرد خطر آلودگی با آنفلوانزا کاهش می‌‌یابد و نیاز به واکسن آنفلوانزا کاهش خواهد یافت.

شانه‌ساز با بیان این‌‌که واکسن آنفلوانزا برای گروه‌‌های خاص و هدف رایگان است، تصریح کرد: برای اینکه قیمت واکسن آنفلوانزا افزایش نیابد آن را با ارز دولتی تأمین خواهیم کرد و بخش عمده این واکسن‌‌ها وارداتی خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤالی مبنی بر تبلیغات پیش‌‌فروش دارو و واکسن کرونا تشریح کرد: مردم به این تبلیغات به هیچ وجه توجه نکنند و الان در دنیا توسط مراجع رسمی سؤالات بسیار زیاد و بدون جوابی درباره واکسن کرونا مطرح است و اگر کسی ادعای پیش فروش واکسن در کشور داشته باشد مورد تأیید مراجع ذی صلاح نیست؛ پیش‌‌خرید واکسن کرونا از برخی شرکت‌‌های تولید واکسن در جهان توسط برخی کشورها صورت گرفت است که این کشورها پول مازاد دارند و تنها دو کشور پیش‌‌خرید واکسن کرونا را انجام داده‌‌اند و منابع بادآورده‌‌ای دارند و هیچ عقل سلیمی این همه پول را در بخش غیرمطمئن این‌‌گونه سرمایه‌‌گذاری نمی‌‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه تعامل ایران با روسیه برای تأمین واکسن کرونا گفت: قطعاً اگر واکسن کرونا در هر کشوری ساخته شود ابتدا برای مردم خود آن کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته ما در صدد گرفتن دانش فنی و جدیدعلمی از روسیه هستیم و اگر میزان تولیدات واکسن کرونای روسی بالا برود و تا آن زمان واکسن تولید داخل خودمان به نتیجه نرسیده باشد، برای واردات آن اقدام می‌‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌‌که واکسن کرونای ایرانی فاز حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته است، گفت: ماده اولیه این واکسن توسط چند شرکت تولید شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.