هشدار مجدد وزارت بهداشت به دو استان

دراین میان هر چند قراربود با افزایش میزان ابتلا به کرونا درتهران از۱۰ روزپیش، تصمیماتی برای بازگشت برخی محدودیت‌ها ازامروز اتخاذ شوداما براساس گزارش‌ها تنها فعالیت تمامی مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران به مدت ۱۰روزباردیگر تعطیل شده است.این درحالی است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران شرایط تهران را از نظر بیماری کرونا ناپایدار، سخت و شکننده توصیف کرده است.او همچنین روز پنج‌شنبه از تغییرسن مراجعان و مبتلایان درپایتخت خبرداد و اعلام کرد که در سه هفته اخیر سهم افراد گروه سنی ۱۹-۱۰ ساله‌ها دوبرابر شده است.او بااشاره به تغییر الگوی بیماری کرونا پیش بینی کرد که حدود ۲۵-۲۰ درصد از تهرانی‌ها مبتلا به کرونا شده باشندو ۸۰-۷۵ درصد از مردم که هنوز نگرفتند قربانیان بالقوه بعدی این ویروس خطرناک خواهند بود.

طغیان دوباره کرونا

همزمان گزارش‌ها ازطغیان مجدد کرونا در مازندران وخراسان رضوی حکایت می‌کند. همچنانکه روز گذشته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت خواستار پرهیز از سفر و ترددهای غیرضروری به ویژه سفر به استان‌های خراسان رضوی و مازندران شد. به گفته او همانند روزهای گذشته استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. اما دراستان مازندران درحال حاضر شهر‌های آمل،بابل، بهشهر، رامسر، محمودآباد، سوادکوه و نوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند. برهمین اساس مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از تعطیلی مجدد، پارک‌های شهری و جنگلی بین شهری استان خبرداده است.  خبرها از اصفهان نیز حاکی از شیب تند افزایش مبتلایان است.دربوشهرنیز باتوجه به افزایش شمار شهرهای قرمز استان از چهار به هشت شهر، براساس تقسیم بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محدودیت‌های تعیین شده برای پیشگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ در این استان برای یک هفته آینده نیز تمدید شده است. دراستان البرزنیز با افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا محدودیت‌های اعمال شده هفته گذشته دراین استان مجددبرای یک هفته دیگر تمدید شده است. درکناراین نگرانی‌ها بر اساس بخشنامه معاون وزارت کشور، ازاین پس استفاده از ماسک درمحیط‌های اداری اجباری و از ورود کسانی که فاقد ماسک هستند به محیط‌های اداری و مراکز ارائه خدمات جلوگیری و از ارائه خدمات به آنان خودداری خواهدشد.

عامل اصلی شیوع دوباره کرونا

اماروز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری،در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا ،با اشاره به شرایط دوهفته اخیر و انتقاد از جدی نگرفتن محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها از سوی مردم به‌ویژه در گردهمایی‌های دوستانه و محافل گوناگون از قبیل عروسی‌ها و عزاها، آن را عامل اصلی و مهم در شیوع دوباره در هفته‌های اخیر خواند. به گزارش «ایسنا» روحانی همچنین با اشاره به تجربه موفق برگزاری مراسم شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان، کمیته‌های اجتماعی - امنیتی و درمان را موظف کرد با رایزنی و مشورت دستگاه‌های مرتبط دستورالعمل‌های دقیق و شفاف برای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)در ماه محرم را طراحی و تدوین کرده و برای تصویب به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنند.

۳۳۱۹ نفر دروضعیت شدیدبیماری

درهمین حال سخنگوی وزارت بهداشت روزگذشته از شناسایی ۲هزار و ۲۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که ازمیان آنها یک هزار و ۴۵۵ نفر از آنها بستری شدند. به گفته لاری، ۳۳۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. براساس این گزارش مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر رسیده است.

ابتلای۶ نماینده خوزستان

بیماری کرونا نماینده‌های مجلس یازدهم را نیز بی نصیب نگذاشته است.به گزارش انتخاب سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند، به‌عنوان ششمین نماینده‌ در استان خوزستان به ویروس کرونا مبتلا شده است.پیش از او ناصری‌نژاد نماینده شادگان، آقاجری نماینده ماهشهر، محمدنژاد نماینده خرمشهر، ورناصری نماینده مسجدسلیمان و مظلومی نماینده بهبهان به کرونا مبتلا شده بودند.

انتقال کرونا از طریق هوا

همزمان با خبرهای مربوط به کرونا درکشور، سازمان جهانی بهداشت پنج‌شنبه اعلام کرد ویروس کرونای جدید می‌تواند در اماکن سرپوشیده در هوا شناور شده و از فردی به فردی دیگر منتقل شود. این سازمان در راهنمایی‌های به‌روزرسانی‌شده خود برای اولین بار به صراحت اذعان کرده که ویروس کرونا از طریق ناقلان خاموش یا بدون علامت هم قابل انتشار است. پیش از این۲۰۰ دانشمند در نامه‌‌ای به سازمان جهانی بهداشت خواستار اعلام رسمی این موضوع شده بودند.