ابراهیم میری مقدم، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خون از سلول و مایع بین سلولی تشکیل شده که این مایع بین سلولی را تحت عنوان پلاسما می‌نامیم.

وی گفت: اکنون امکان گرفتن پلاسما از افراد بهبودیافته از کرونا در خراسان جنوبی فراهم شده که این پلاسما حاوی آنتی بادی‌هایی است که علیه ویروس فعالیت می‌کنند.

وی افزود: پلاسما همچنین دارای عوامل ضد التهابی است که این عوامل باعث می‌شوند فرد گیرنده دچار عارضه کمتری شود و در واقع یک ایمنی غیر فعال را به فرد منتقل می‌کنیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: افراد سالم آنتی بادی ندارند و فرد باید با این بیماری روبه رو شده باشد و این آنتی بادی در بدن وی به وجود آید تا پلاسمای آن فرد مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: میزان ماندگاری این آنتی بادی مشخص نیست، اما مطالعات نشان داده است که ۶۰ تا ۷۰ روز فرد ایمنی خوبی دارد.

میری مقدم در خصوص تاُثیرات‌ مثبت اهدای پلاسما، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، در اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان ۵۰ تا ۶۰ درصد موفقیت آمیز بوده و توانسته در کاهش مرگ و میر مشروط بر اینکه در زمان‌های مناسب استفاده شود، مفید باشد.

وی با بیان اینکه امکان اهدای پلاسما فرز از ابتدای مرداد ماه در استان فراهم شده است، تصریح کرد: در این مدت ۳۴ واحد اهدا پلاسما صورت گرفته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت ۲۰ واحد پلاسما اهدا شده و ۱۴ واحد نیز از طریق اهدای خون تامین شده است.

میری مقدم گفت: در روش جداسازی پلاسما از فردی که اهدای خون انجام داده، تنها ۲۰۰ سی‌سی پلاسما به دست می‌آید؛ در حالی که از روش پلاسمافرز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سی سی پلاسما اهدا می‌شود.

وی افزود: نکته دیگری که در روش پلاسما فرز وجود دارد این است که در این روش عناصر سلولی به فرد برگردانده می‌شود و تنها پلاسما از وی گرفته می‌شود در حالی که در روش اهدای خون ‌که پلاسما از خون گرفته می‌شود گلبول‌ها نیز از فرد گرفته می‌شود لذا روش پلاسما فرز می‌تواند کاربردی تر باشد.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسمای افراد ۲۸ تا ۳۰ روز پس از بهبود یافتن است، اظهار کرد: پلاسمای اخذ شده در فریزهای ویژه نگهداری می‌شود که‌ می‌توان آن را سال‌ها با همان کیفیت زمان اخذ نگهداری کنیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه با اهدای پلاسما سطح ایمنی فرد کاهش می‌یابد که این تنها یک شایعه بوده و واقعیت ندارد.

میری مقدم ادامه داد: با توجه بر اینکه در حال حاضر هیچ داروی اختصاصی برای این ویروس وجود ندارد و و اهدای پلاسما می‌تواند روش مناسبی برای کاهش مشکلات و عوارض و مرگ و میر این بیماری باشد، این امر می‌تواند نجات دهنده افراد بسیاری باشد.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: جایی برای ترس و نگرانی وجود ندارد چراکه اگر گرفتن پلاسما از افرادی که بهبود یافتند موجب عارضه‌ای برای آنان می‌شد، سازمان دست به این اقدام نمی‌زد.

میری مقدم با بیان اینکه متاسفانه خراسان جنوبی جزء استان‌هایی است که میزان اهدای پلاسما در آن بسیار کم است، تصریح کرد: تمام افرادی که قابلیت اهدا خون را دارند، قابلیت اهدای پلاسما را نیز دارند؛ به جز بانوانی که سابقه بارداری داشته‌اند.

وی اظهار کرد: اگر امروز افراد برای اهدای پلاسما مراجعه کنند، میزان ذخیره بانک تامین شده و در زمستان نگرانی برای کمبود پلاسما نخواهیم داشت.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از پلاسمای افراد سالم نمی‌توان در روند بهبود این بیماری بهره برد چراکه افراد سالم با این بیماری مواجه نشده‌اند و در بدنشان آنتی بادی وجود ندارد، اما پلاسمای افراد عادی نیز در ساخت یک سری فرآورده‌ها و ساخت دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: افراد برای مراجعه از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگران نباشند چراکه گاهی دیده می‌شود مهم‌ترین دلیل عدم حضور افراد برای اهدا خون و پلاسما، ترس از فضا است که باید گفت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مرکز اهدای خون رعایت می‌شود.

میری مقدم ادامه داد: مرکز اهدای خون یک فضای درمانی نیست و سالم ترین افراد برای اهدای خون به این مرکز مراجعه می‌کنند وترسی برای انتقال ویروس در این فضا وجود ندارد.

وی بیان کرد: پیش از این نیز پرو تکل‌ها به دقت رعایت می‌شد، اما با شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی شدیدتری از جمله رعایت بهداشت تخت‌های خون گیری و ضدعفونی فضای اطراف تخت رعایت می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی ‌گفت: برای فرهنگ‌سازی در زمینه این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی ملی و همکاری شهرداری و سایر نهادها برای اطلاع رسانی هستیم.

میری مقدم با اشاره به فعالیت کانتیر اهدای خون در میدان ابوذر بیرجند از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۳ هر روز، یادآور شد: پایگاه میدان جانبازان بیرجند نیز هر روز هفته صبح‌ها و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه بعدازظهرها نیز فعال است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.