محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که به وجود آمده بهترین مکان برای ذبح دام کشتارگاه‌ها است. ۳۰ مرکز ثابت و ۳۹ مرکز سیار فعالیت دارند و ۲۹ دکتر دامپزشک، ۷۰ بازرس بهداشتی و ۱۳ ناظر شرعی بر ذبح دام نظارت خواهند داشت.

وی یادآور شد: کشتارگاه‌های استان در روز عید قربان از ساعت ۸ صبح تا یک بعدازظهر در خدمت مردم استان هستند و ظرفیت‌های لازم وجود دارد.

اصغرزاده اظهار کرد: در روز عید قربان، نیروهای دانشگاه علوم پزشکی در کشتارگاه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار نیروهای دامپزشکی مستقر خواهند شد. توصیه می کنیم امسال مردم باتوجه به بیماری کرونا و بیماری‌های مشترک دام و انسان، در مناطق شهری ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام داده و از ذبح در منازل پرهیز کنند. بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و ویروس کرونا از طریق ذبح غیربهداشتی دام منتقل می‌شود، بنابراین مردم باید مراقبت کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در مناطق روستایی و عشایری که کشتارگاه وجود ندارد، باید افرادی که اقدام به ذبح دام می‌کنند، از سلامت دام مطمئن باشند.

اصغرزاده ادامه داد: دام‌ها باید از نظر ظاهری سالم باشند و مکان ذبح نیز ضدعفونی شود و افراد با ماسک و دستکش اقدام به این کار کنند. پس از ذبح دام نیز لازم است اقدام به شستشو و ضدعفونی مکان کنند تا بیماری‌ها انتقال نیابند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر کسی اقدام به ذبح در اماکن غیربهداشتی کند، طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تهدید علیه بهداشت بوده که با خاطیان برخورد خواهد شد. 

اصغرزاده بیان کرد: توصیه می‌کنیم برای برش دادن گوشت تازه افراد از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی افزود: برای در امان ماندن از ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، دامی برای ذبح مناسب است که ترشح از چشم بینی و دهان نداشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در روز عید قربان تمام شبکه‌های دامپزشکی کشیک هستند، تصریح کرد: خراسان جنوبی از حیث بیماری تب کریمه کنگو پاک است.

اصغرزداه ادامه داد: با توجه به اینکه در این فصل کنه‌ها وجود دارند، باید به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو هنگام ذبح دام توجه شود و این امر تنها با رعایت موارد بهداشتی امکان‌پذیر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.