دلیل بالا رفتن قیمت‌ها معلوم است. وقتی نرخ تورم در کشور ما با کشورهای حوزه دلار تفاوت دارد، وقتی نرخ بهره ما با آنها متفاوت است، و نرخ توسعه در کشور ما منفی گزارش می‌شود، وقتی نرخ بیکاری در کشور ما بالای ۱۵ درصد است و گفته می‌شود همچنین بیکاری رو به گسترش است، خوب ، طبیعی است که قیمت ارز هم رو به افزایش باشد.

به چه دلیلی باید قیمت پایبن بیاید؟ ممکن است گفته شود به دلیل اینکه مسوولان اقتصادی کشور این‌طور وعده داده‌اند و فرموده‌اند: «نرخ ارز را پایین می‌آوریم.» به نظر حقیر این سخن آقایان را می‌شود سه جور ترجمه کرد.

یکی این‌که: «نرخ تورم و بهره و بیکاری در کشور را تغییر داده‌ایم و اقتصاد کشور را اصلاح کرده‌ایم، وضعیت اقتصادی بهبود یافته، ارز هم تک‌نرخی شده و به طور طبیعی پول ملی قوت خواهد گرفت و نرخ ارز هم کاهش می‌یابد.»

دوم این‌که: «نرخ دلار در اثر بی‌تفاوتی و اهمال ما بیش از حدی که قرار بوده، بالا رفته و حباب گرفته، حالا ما از خواب بیدار شده‌ایم و به میدان آمده‌ایم تا حباب را تخلیه و قیمت‌ها را کاهش دهیم.»

سوم این‌که: «فعلا ما مقادیری ارز به دستمان رسیده و در هر حالی که باشد ما به ضرب تزریق بیش از تقاضا تصمیم داریم، به‌طور مصنوعی هم که شده، نرخ‌ها را پایین بیاوریم؛ هر چند که با حراج خزانه این کار انجام  شود، بعد هم هر چی شد، شد، دیگر دولت بعدی می‌داند و مسوولین اقتصادی بعدی و مردم.»

چهارم این‌که: «فعلا ما یک حرفی می‌گوییم که مردم خوشحال شوند، مثل وعده‌هایی که سیاستمداران دیگر  هم داده‌اند و انجام نشده، تا فردا خدا بزرگ است.»

* رییس اسبق کانون صرافان

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.