حدودا یک سال و نیم پیش بود که شیدا تخشا فوتبالیست خوش تکنیک ذوب آهن، با اتمام لیگ بانوان و قرادادش با ذوب آهن، فوتبال را کنار گذاشت و به ادامه تحصیل در رشته پزشکی پرداخت؛ این موضوع البته چندسالی در ذهن او وجود داشت، ولی درگیر بودن با اردوهای ملی و اردوهای پرتعداد تیم باشگاهی و مسابقات فوتبال او را از این هدف دور کرده بود. حالا اما او که فوتبالش را با حضور در مسابقات فوتسال بین مدارس دختران آغاز کرده بود و به تیم ملی هم راه یافت، می خواهد در کنار تحصیل در یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی، فوتبالش را هم پس از دوری اجباری یک و نیم ساله از سر بگیرد.


تخشا که البته به عنوان یک هافبک مقتدر در فوتبال بانوان شناخته می‌شود، سابقه خوبی دارد و موفق شده با تیم آینده سازان جام قهرمانی لیگ برتر را به عنوان کاپیتان بالای سر ببرد. او حرف هایش در مورد حضور در آینده سازان و قهرمانی با این تیم در گفتگو با خبرنگار ورزش سه را اینطور آغاز کرد:« من در زمانی که با تیم آینده سازان قهرمان لیگ شدیم و جام را از تیم شهرداری بم پس گرفتیم و به اصفهان آوردیم، ۶ سال بود که کاپیتان تیم بودم. سنم از بقیه کمتر بود ولی چون بومی بودم و در اردوهای ملی حضور داشتم، کاپیتان تیم شده بودم. خدا را شکر من این افتخار را داشتم که جام را از تیم پرافتخار بم بگیرم. بعد به خاطر مشکلات مالی تیممان منحل شد. بعد به ذوب آهن رفتم و آن سال پنجم لیگ شدیم. بعد که لیگ تمام شد، در فکر درس خواندن بودم و مصمم شدم که درس بخوانم.»


شیدا تخشا در مورد قبول شدن در رشته پزشکی حرف هایش را اینطور آغاز کرد و گفت:« من دوست داشتم یک حرکت جدیدی را در زندگی شخصی خودم شروع کنم، برای همین پس از اتمام قراردادم با ذوب آهن، به سراغ درس رفتم. اما این نکته را فراموش نکنید که خیلی اذیت شدم. ما بازیکن حرفه‌ای بودیم که تمرینات خوبی داشتیم، ولی در پایان فصل پیش، بلافاصله به سراغ درس رفتم، به نوعی می‌توانم بگویم به حالت سکون در آمدم؛ اما وقتی در راه درس پا گذاشتم، دیگر راه برگشت نداشتم، چون آن وقت نه فوتبال را داشتم و نه درس را داشتم.»


این فوتبالیست بانو درمورد سختی های حضور در فوتبال حرفه ای و درس خواندن در رشته پزشکی عنوان کرد:« خیلی سخت است که بخوایم از این بابت نگاه کنیم. اول اینکه در ایران کنکور یک پروسه وحشتناک سخت است. مخصوصا برای ما که اردوهای مختلفی را در طول سال داریم. فعلا که اول راه هستم ولی با این حال خیلی سخت است و خیلی تلاش می خواهد. چون باید هم تمرین کنیم. بعد از تمرین هم می دانید که بدن ریکاوری می خواهد. الان پروسه خیلی سختی برای من است ولی باید با برنامه ریزی مناسب این چالش را مدیریت کنم.»
از تخشا پرسیدیم که چطور پس از نزدیک به 5 ، 6 سال به فکر تحصیل در رشته پزشکی افتاده که او در واکنش به این سوال توضیح داد:« شاید خیلی دلیل داشته باشد ولی بی شک یکی از این دلایل پدرم بود که خیلی دوست داشت این اتفاق در خانواده بیفتد. من خودم به این موضوع فکر می کردم. دو سه سالی به این موضوع فکر می کردم. کتاب ها را آماده کرده بودم ولی فرصت لازم برای خواندن و مطالعه پیدا نمی کردم. این اتفاق یک شبه برای من نیفتاد  و همیشه به مادرم می گویم شاید این رسالت من بوده است.»


این فوتبالیست اصفهانی در خصوص اینکه قبل رفتن به سمت درس، پیشنهادی از سایر تیم ها داشته یا خیر، اظهار کرد:« بله من فصل پیش می‌خواستم با ذوب آهن تمدید کنم، و حتی پیشنهاد خوبی هم از سپاهان داشتم و با درخواست مربی وقت این تیم (بیان محمودی) به تمرین این تیم هم رفتم و قرار بر همکاری دو طرفه بود، اما بدلیل اینکه در خصوص درسم تصمیم عجولانه گرفتم، موفق به ادامه همکاری نشدیم. در همین مدت بود که مدتی هم در تمرینات سپاهان حاضر شدم ولی به دلیل اینکه زمان کافی نداشتم و واحدهای زیادی برداشته بودم، نتوانستم به فوتبالم ادامه دهم. به هر حال ذوب آهن و سپاهان هم تیم های بزرگی هستند و باید به مربیان آنها حق داد که انتظار داشته باشند، بازیکنانشان را در تمرینات به طور کامل در اختیار داشته باشند. واقعا پیگیری دو هدف به صورت حرفه ای کار بسیار سختی است. من یکسال پشت کنکور بودم و به همین دلیل نتوانستم در تمرینات شرکت کنم و یک مقدار شرایط تصمیم گیری برایم سخت شده بود.»

وی سپس با اشاره به اینکه می خواهد به هر ترتیبی که شده بار دیگر به فوتبال بازگردد و اینکه احتمالا حضور در فوتبال اصفهان را با توجه به مشغله تحصیلی ترجیح می دهد، افزود: « سپاهان و ذوب آهن یا هر تیم دیگری فرقی ندارد من فقط دوست دارم بازی کنم، و خوشحال هستم که می‌توانم‌ پس مدتی دوری، دوباره به فوتبال برگردم. سپاهان فصل پیش تیم خوبی روانه لیگ کرده بود و همیشه جزو مدعیان است و همیشه به بانوان بها و فرصت های خوبی داده است. ذوب آهن هم به همین شکل است، این باشگاه هم همیشه حامی بانوان بوده است و نتایج خوبی هم کسب کرده است. خوشبختانه شرایط هم در فوتبال بانوان روز به روز بهتر می شود. هم اسپانسرهای بیشتری وارد شده اند و هم باشگاه های بزرگ به فوتبال بانوان وارد شده اند و به نظرم حتی امکان لژیونر شدن هم وجود دارد.»


تخشا در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد از بین فوتبال و درس یکی را انتخاب می‌کند، اولویت او کدام است، تاکید کرد: « من قطعا فوتبال را انتخاب می‌کنم. من عاشق فوتبالم و به خاطر یک سال و نیم دوری از فوتبال، شرایط سختی را از لحاظ جسمی و روحی تجربه کردم. هیچکس تا وقتی داخل این حرفه نباشد، نمی‌تواند حس و منظور من را درک کند.»


این فوتبالیست ۲۶ ساله که همچنان سال های زیادی می تواند به ورزش مورد علاقه خود ادامه بدهد، ادامه داد: « درست است که از فوتبال دور بودم، اما خدا را شکر تمرینات آماده سازی خودم را فراموش نکردم و به صورت اختصاصی کار کردم تا فرم عالی خودم را حفظ کنم، چرا که شرایط فوتبال بانوان، روز به روز درحال پیشرفت و سخت می شود.»


سوال بعدی ما از تخشا بازیکن سابق آینده سازان و قهرمان لیگ برتر بانوان این بود که حالا پس از قبولی در رشته پزشکی و انتقالی گرفتن به اصفهان برای ادامه تحصیل، چه هدف دیگری را دنبال می کند، که او گفت:« من فعلا به بازگشت فکر می کنم. چند پیشنهاد هم از خارج استان دارم ولی ترجیح می دهم در استان خودم بازی کنم. به هر حال تیم های ذوب آهن و سپاهان هم تیم های بزرگی هستند. فعلا تصمیم دارم یکی از پیشنهادات را قبول کنم ولی دوست دارم در اصفهان به فوتبالم ادامه دهم.»


تخشا سپس در مورد سلطه تیم شهرداری بم حرف زد و هدفش که بازپس گرفتن این قهرمانی و آوردن آن به اصفهان است. او در این مورد عنوان کرد:« در آینده سازان ما تنها تیمی بودیم که می توانستیم بم را شکست دهیم. نمی گویم نمی باختیم ولی قدرت مقابله با این تیم را داشتیم ولی حتی یک سال هم جام حذفی برای فوتبال بانوان گذاشتند که ما در بازی اول بم را شکست دادیم و از مسابقات حذف کردیم. امیدوارم یکبار دیگر این شرایط برای من فراهم شود تا بتوانیم بار دیگر جام قهرمانی را با شکست بم به اصفهان بیاوریم. می توانم بگویم حالا این یکی از مهم ترین دغدغه های من است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.