برایان هوک که به مدت دو سال نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بوده و اکنون در پی برکناری اش قصد خداحافظی از دنیای سیاست و بازگشت به بخش خصوصی را دارد، این مطلب را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نیوزمکس بیان کرده است.

تارنمای نیوزمکس نوشته است: هوک می گوید مردمان ایران و آمریکا وجوه مشترک بسیاری دارند.

نماینده برکنار شده آمریکا از امور ایران مدعی شده است ایرانیان دیگر شعار مرگ بر آمریکا نمی دهند.

هوک در این مصاحبه بار دیگر مدعی موفقیت سیاست  فشار حداکثری دولت ترامپ علیه تهران شد و در عین حال اذعان کرد ترامپ در حوزه رویارویی با جمهوری اسلاامی ایران به گونه ای عمل کرده که ایرانیان اکنون با شدیدترین تحریم ها در تاریخ ۴۱ ساله خود روبه رو هستند.

هوک که کشورش از بزرگترین حامیان تروریسم در جهان به شمار می رود،  ادعاهای کاخ سفید علیه ایران را در واپسین روزهای حضورش در وزارت خارجه آمریکا همچنان تکرار کرد.

به نوشته نیوزمکس، او در عین حال  پیش بینی کرد آینده روابط تهران - واشنگتن توسط مردم ایران تصمیم گیری خواهد شد نه ایالات متحده.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که هوک نماینده ویژه این وزارتخانه در امور ایران، از مقام خود کناره گیری می‌کند و «الیوت آبرامز» نماینده فعلی وزارت امور خارجه آمریکا در امور ونزوئلا، در دوره «انتقالی» مسوولیت امور ایران را نیز به عهده خواهد داشت.

از سال ۲۰۱۸ که هوک در وزارت امور خارجه آمریکا نقشی کلیدی با هدف فشار بر ایران را بر عهده‌ گرفت، در کنار خروج آمریکا از برجام، تهران را زیر شدیدترین تحریم‌های کاخ سفید قرار داد؛ فشارهایی که برای کشاندن تهران پای میز مذاکره و انعقاد توافقی که ترامپ از آن برای انتخابات پیش رو بهره گیرد، اعمال می‌شد.

پس از دو سال تلاش و تکاپوی هوک برای ازسرگیری مذاکرات با تهران، اینک در چند قدمی انتخابات ۲۰۲۰ (۱۳ آبان / ۳ نوامبر)، «دونالد ترامپ» به این نتیجه رسیده که هوک در انجام این ماموریت شکست خورده‌ است.

تا همین روزهای آخر نیز هوک همزمان با اعمال فشار تحریم، بر باز بودن درهای دیپلماتیک و مذاکره با تهران تاکید می‌ورزید. وی بر این خیال بود که به مرور زمان، اقتصاد ایران به حدی از تحریم‌ها آسیب خواهد دید که مقامات کشور را مجبور به آمدن به پای میز مذاکره خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.