اولین سری واکسن کرونا در جهان با نام «اسپوتنیک-وی» که توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی «گامالیا» روسیه ساخته شده و تولید انبوه آن در کارخانه دارویی AFK Sistema&#۳۹;s Binnopharm آغاز شده، قرار است تا دو هفته آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «میخائیل موراشکو» وزیر بهداشت روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود تولید کلی این دارو به میزان ۵۰۰ میلیون دوز در ۱۲ ماه آینده انجام شود. اولین سری واکسن کرونا که مدتهاست منتظر آن بودیم در دو هفته آینده تولید و آماده برای استفاده خواهد بود.

وی افزود: امروز آزمایش‌های کنترل کیفیت در حال انجام است. در دو هفته آتی اولین سری ارائه و برای [واکسینه کردن] کادر پزشکی در گروه‌های پرخطر تحویل داده می‌شود.

این مقام بهداشت و درمان روس تاکید کرد واکسیناسیون برای همه از جمله پزشکان اختیاری خواهد بود. او همچنین گفت یک نرم‌افزار مخصوص ردیابی در حال تولید است که شهروندان روسیه با استفاده از آن می‌توانند وضعیت سلامتی خود را تایید کنند. این نرم‌افزار همچنین عوارض جانبی احتمالی دارو را در کسانی که این واکسن را استفاده کرده‌اند، تحت نظارت دارد.

موراشکو در خصوص توزیع این واکسن هم گفت که ابتدا برای تامین تقاضا در داخل روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در همین حال صادرات آن را هم منتفی ندانست.

وی همچنین تصریح کرد که انتقادات در خصوص این واکسن در خارج از روسیه بی‌پایه و ناشی از رقابت است.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به دلیل آنکه هنوز اطلاعات کاملی درباره واکسن روسی کرونا دریافت نکرده نمی‌تواند این واکسن را ارزیابی کند. سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که پیش از تکمیل دو مرحله تست‌های دوم و سوم نمی‌توان هیچگونه واکسنی تولید کرد.

مقامات ارشد آمریکا هم در واکنش به دستاورد پزشکی جدید روسیه در مبارزه با کرونا، موفق بودن واکسن کرونای ساخت این کشور را به موثر بودن آن برای شهروندان آمریکا منوط کردند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز سه شنبه گفت که وزارت بهداشت کشورش اولین واکسن کرونا در جهان را تأیید کرده است. پوتین ضمن اعلام این خبر گفته که دختر او نیز این واکسن را تزریق کرده است.

پوتین ابراز امیدواری کرد که روسیه به زودی تولید انبوه این واکسن را آغاز کند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفته بعد از اینکه دخترش این واکسن را تزریق کرد کمی دمای بدنش بالا آمد اما این تب به سرعت از بین رفت.

وزیر بهداشت روسیه پیش از این خبر داده بود که تست بالینی واکسن کرونای ساخت مرکز تحقیقات ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی گامالیا کامل شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.