«کلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه اعلام کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هفته آینده در شورای امنیت به رأی گذاشته خواهد شد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه جوسازی‌های خود علیه ایران مدعی شد که اعضای شورای امنیت باید بین رأی دادن به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و «حمایت از ناامنی» یک گزینه را انتخاب کنند.

وی بار دیگر تأکید کرد که دولت متبوعش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین مدعی شد که حتی در صورت شکست قطعنامه پیشنهادی این کشور علیه ایران، گزینه‌های دیگری نیز برای کاخ سفید وجود دارد که یکی از آنها وضع تحریم‌های جدید [تسلیحاتی] علیه ایران است.

پنج‌شنبه گذشته «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت متبوعش هفته آینده [هفته جاری] پیش‌نویس قطعنامه خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به‌منظور رأی‌گیری به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه آمریکا نتوانسته است نظر مثبت دیگر اعضای شورای امنیت را برای رأی دادن به این قطعنامه جلب کند، تصمیم گرفته است که این قطعنامه را با دست‌کم یک هفته تأخیر به رأی بگذارد.

مقامات آمریکایی به‌ویژه «برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا که به‌تازگی از سمت خود استعفا کرده و قرار است جای خود را به «الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا بدهد،  طی هفته‌های اخیر تلاش خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را شدت بخشیده‌اند.

به‌نظر می‌رسد رخدادهایی همچون موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد توسط سپاه پاسداران در اوایل سال جاری میلادی (دی‌ماه 98)، موفقیت ایران در قرار دادن ماهواره نور در مدار زمین که اشراف اطلاعاتی ایران بر منطقه را به‌شدت تقویت می‌کند و همچنین رزمایش بزرگ موشکی-دریایی سپاه پاسداران که موجب شد که نظامیان مستقر در پایگاه‌های آمریکایی در امارات، قطر و کویت ساعاتی را در پناهگاه سپری کنند، نگرانی مقامات آمریکایی از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر (کمتر از 3 ماه آینده) را بیشتر کرده است.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا بارها صراحتاً از دستیابی ایران به سلاح‌های جدید پس از برداشته شدن تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده و حتی در راستای ایران‌هراسی تأکید کرده است که ایران با سلاح‌های جدید خود قادر خواهد بود تمامی کشورهای عربی، شبه‌قاره هند و بخش وسیعی از خاک اروپا را هدف قرار دهد.

ماه گذشته «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که حتی اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران وتو شود، دولت متبوعش ابزارهای دیگری نیز برای تمدید این تحریم‌ها در اختیار دارد.

یک روز بعد از مطرح شدن این اظهارات از سوی مشاور امنیت ملی آمریکا، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد که آمریکا هیچ شانسی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

اوایل تیرماه تعدادی از دیپلمات‌های غربی شاغل در سازمان ملل متحد در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.

امروز سه‌شنبه یک دیپلمات ارشد چینی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تأکید کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا فاقد مبنای قانونی است و تلاش‌ها برای حفظ برجام را تضعیف می‌کند.

این دیپلمات ارشد چینی نیز خاطرنشان کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هیچ شانسی برای تصویب شدن ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.