«حسین اکبری» روز سه شنبه در نشست یادکرد روز مقاومت در موسسه  مطالعاتی اندیشه سازان نور با اشاره به تحولات لبنان پس از انفجار اخیر در بندر بیروت اظهار داشت: ۱۲ و نیم میلیون لبنانی در دنیا زندگی می‌کنند که این افراد سالانه ۸ میلیارد دلار به کشور خود کمک می‌کنند که این رقم با تحریم‌های آمریکا به یک و نیم تا ۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: از زمان شکل‌گیری حزب‌الله تا کنون دولت همچنان در اختیار آمریکا بود و تلاش کردند حزب الله در دولت نقشی نداشته باشد؛ این نخستین بار است که دولت مستقلی در تاریخ لبنان در این کشور تشکیل شده است.

اکبری با اشاره به ساختار طوایفی نظام سیاسی در لبنان گفت: براساس قوانین طائفی رییس جمهور این کشور حتما باید مسیحی، نخست وزیر باید مسلمان سنی و رییس مجلس باید شیعه باشد.

وی با اشاره به بدهی ۱۴۰ میلیاردی دولت‌ حامی امریکا در لبنان اضافه کرد: آمریکا با تحریم اقتصادی تلاش کرد تا مردم را علیه حزب‌الله بشوراند. این کشور در حالی دولت کنونی لبنان را دولت حزب‌الله می‌خواند ‌که نقش حزب‌الله در دولت کمرنگ است.

این کارشناس خاورمیانه خاطرنشان کرد: حزب الله مسئولیتی در بندر بیروت ندارد تا ۱۲ مایلی از فاصله بندر تا دریا را فرانسوی‌ها گشت می‌زنند بعد از آن هم رژیم صهیونیستی دریای آزاد را کنترل می‌کند.

اکبری تصریح کرد: آمریکایی‌ها با تحریم‌های اقتصادی، فشارهای سیاسی و دامن زدن به اغتشاشات تلاش کردند در لبنان نتیجه بگیرند که تاکنون به نتیجه‌ای دست نیافتند؛ مواضع امروز آنها هم ادامه روندی است که با فشار مردمی علیه مقاومت آغاز کرده بودند.  

وی با اشاره به استعفای نخست وزیر لبنان این پرسش را مطرح کرد که اگر کسی دیگری جایگزین شود چه اتفاقی می‌افتد و اگر مثلا سعد حریری به راس برگردد، آیا منجر به آغاز جنگ داخلی علیه حزب‌الله می‌شود. قطعا چنین نمی‌شود چرا که مولفه‌های قدرت حزب‌الله در لبنان طوری است که ازهر تهدیدی جلوگیری می‌کند.  

سفیر سابق ایران در لیبی با بیان اینکه حسان دیاب یک دولت مستقل بود، اظهارکرد: اکنون این موضوع مطرح است که اگر دولت مورد حمایت آمریکا روی کار بیاید آیا اغتشاشات ادامه خواهد داشت و اگر اغتشاشات متوقف شود چگونه می‌توانند فشار بر حزب‌الله را دنبال کنند. بنابراین آنان قطعا باید دنبال راهکار دیگری بروند.  

اکبری اذعان کرد: اگر الان با حضور همه احزاب، اقوام و طوایف در لبنان برای انتخاب محبوب‌ترین حزب در لبنان رای‌گیری شود،  قطعا حزب‌الله رای می آورد. چون همیشه در شکل‌دهی دولت، جمع کردن بقیه و ایجاد ائتلاف میان گروههای لبنانی نقش محوری و تعیین کننده و قدرت بازیگری داشته و اصلا دنبال سهم‌خواهی نبوده است.

به گفته وی، حزب‌الله در دوره قبل هم با روی کار آمدن سعد حریری،  منافع مردم لبنان را دنبال کرد.

کارشناس خاورمیانه یادآور شد: لبنانی‌ها می‌دانند حزب‌الله تنها گروهی است که توانسته عزت این کشور را برگرداند و این را هم  می‌دانند درغیر این‌صورت بعید نیست مانند ۱۹۸۲ اسرائیل دوباره لبنان را اشغال کند.  

وی با اشاره به موشک باران شمال لبنان توسط رژیم صهیونیستی و تهدید پاسخ‌گویی حزب‌الله اضافه کرد: آنان نماینده سازمان ملل را فرستادند تا از حزب‌الله عذرخواهی کند و به این حمله پاسخ ندهد اما حزب‌الله مخالفت کرد. حزب‌الله هر بار که جواب رژیم صهیونیستی را می‌دهد، اسراییل ۶ کیلومتر از مرزها عقب نشینی می کند.

اکبری درباره چشم انداز آینده لبنان گفت: آمریکا و غرب به اقتضای شرایط و زمان به دنبال شیوه‌های مختلف برای اعمال فشار به حزب الله خواهند بود. همانطور که تاکنون هم به دنبال خلع سلاح حزب الله، تحریم مردم علیه حزب‌الله، درگیری‌های طایفه‌ای، نسبت دادن پرونده رفیق حریری به حزب الله، قرار دادن حزب الله در لیست تروریستی بودند.

وی افزود: آمریکایی‌ها با این اقدامات نه تنها موفق نشدند بلکه همه اینها قدرت حزب‌الله را افزایش داده و حتی ناگزیرند حقوقی برای حزب الله درنظر بگیرند؛ طوری‌ که مکرون در سفر به لبنان به طور مستقیم علیه حزب‌الله حرفی نزد. آنها هم پذیرفتند حزب‌الله در لبنان سهم بازیگری دارد اگرچه دشمنی جدی و کینه اساسی با آن دارند اما در ادبیات آنان چیزی بیان نمی شود.

سفیر سابق ایران در لیبی خاطرنشان کرد: حزب الله با تکیه بر مردم، دفاع از منابع و منافع لبنان، و مقابله با ظلم و تجاوز توانست ارزش خود را حفظ کند و هر روز و نقش بازیگری خود افزایش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.