کمیساریای اتحادیه اروپا امروز نسبت به تحولات خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کمیسیون اروپا ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا خواهان گفت‌وگو درباره آن شده است.

طبق گزارش رویترز، احتمالا اشاره کمیسیون اتحادیه اروپا به تاکید ترکیه بر ادامه حفاری نفت در دریای مدیترانه است که  «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

بورل در بیانیه‌ای گفت: تحرکات دریایی اخیر در خاورمیانه بسیار نگران کننده است و به یافتن راه حل کمک نمی‌کند؛ برعکس این کارها به خصومت و بی اعتمادی بیشتری منجر می‌شود.

مصر و یونان در اقدامی تازه به منظور مقابله با تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه، توافقنامه‌ای را برای تعیین مرزهای دریایی میان دو کشور به امضا رساندند. این اقدام باعث می‌شود تا توافقنامه تعیین مرزهای ادعاشده‌ دریایی میان ترکیه و لیبی که در نوامبر ۲۰۱۹ توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دولت متحدش در طرابلس به امضا رسید، دچار موانع قانونی شود.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این توافقنامه آن را باطل اعلام و تاکید کرد منطقه‌ای که مصر و یونان بر سر تقسیم آن توافق کرده‌اند بخشی از حریم دریایی ترکیه است و حقوق دریایی لیبی را نیز نقض می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم شب گذشته با تاکید بر تداوم فعالیت‌های اکتشافی این کشور در دریای مدیترانه، گفت آنکارا هرگز با طرحی که این کشور را به سواحلش محدود کند، موافقت نمی‌کند.

در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که ترسیم مرزهای دریایی باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره و نه از طریق اقدامات یکجانبه و آماده باش نیروهای دریایی انجام شود.

او افزود که اتحادیه اروپا برای ازسرگیری گفت‌وگو بر سر این قضیه تلاش خواهد کرد، زیرا روند کنونی هرگز به نفع اتحادیه اروپا یا ترکیه نیست ما باید برای امنیت در مدیترانه با هم کار کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.