ترکیه توافقنامه دریایی مصر و یونان را فاقد اعتبار دانست

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان تُرک» با اشاره به نقض توافقنامه از سوی یونان در مدیترانه شرقی گفت: یونان تا به امروز با تکیه بر اتحادیه اروپا اقدامات مختلفی را در این منطقه انجام داده است. گمان می‌کنم اروپایی‌ها اکنون چهره واقعی فعالیت‌های لابی‌گری این کشور علیه ترکیه را آشکارا دیده‌اند.

کالین در مورد توافقنامه تعیین حوزه صلاحیت دریایی بین مصر و یونان در مدیترانه شرقی گفت: ترکیه حدود ۲.۵ ماه مذاکراتی را با یونان انجام داد. در برلین نیز گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت گرفت و به نتایج مثبتی دست یافتیم.

وی در این باره افزود: وزارت امور خارجه ما حتی بر سر متن بیانیه مشترکی راجع به این موضوع موافقت کرده بود. ولی یک روز قبل از اعلام ما، یونان گفت که چنین توافقی را با مصر انجام داده است.

کالین با اشاره به اینکه در این خصوص با همتای یونانی خود گفت‌وگوهایی داشته است، افزود: بعد از اعلام این توافقنامه٬ دستورالعملی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کشورمان دریافت کردیم مبنی بر اینکه "شما مذاکرات را متوقف کنید. به آلمانی‌ها و یونانی‌ها نیز اطلاع دهید. ما نمی‌توانیم این مذاکرات را ادامه دهیم".

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد: توافقنامه تعیین حوزه صلاحیت دریایی بین مصر و یونان برای آنکارا فاقد اعتبار است، زیرا این اقدامی در راستای حذف ترکیه از شرق مدیترانه است. آنها می‌خواهند ما به خلیج آنتالیا بسنده کنیم. پذیرش این توافقنامه از سوی ما ممکن نیست.

وی افزود: در مدیترانه شرقی دو موضوع اصلی؛ حوزه صلاحیت دریایی ترکیه و حقوق و منافع ترک‌های قبرس مد نظر ما است. اینها همگی بخشی از مدیترانه شرقی هستند. با این وجود ما اگرچه همچنان طرفدار حل این مسائل از طریق مذاکره و گفت‌وگو هستیم اما از سوی یونان با نقض توافقنامه و سلب اعتماد مواجه می‌شویم.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد: این طرف یونانی است که توافقنامه شرق دریای مدیترانه را نقض و اعتماد متقابل را متزلزل کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.