هنگام راه رفتن ماسک بزنیم یا هنگام دویدن؟

هنگام فعالیت های ورزشی سبک نظیر فعالیت هایی که در پارک ها یا بوستان ها انجام می شود و یا راه رفتن از ماسک های n۹۵، n۹۹ و ماسک جراحی استفاده شودتوصیه می شود از ماسک استفاده شود چرا که می تواند مانع از انتقال ویروس شود و در عین حال تبادل هوا دارد.

 

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در هنگام فعالیت های ورزشی سنگین نظیر دویدن، طناب زدن و یا هر فعالیت دیگری که به میزان اکسیژن بالایی نیاز است، باید اکسیژن کافی به مغز، ریه و خون برسد و استفاده از ماسک در چنین شرایطی توصیه نمی شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه به طور مثال شدن طناب زدن ۱۰ برابر زمان استراحت و سه برابر زمان راه رفتن است، گفت: در زمان دویدن اگر اکسیژن لازم به مغز، ریه و خون نرسد موجب می شود ضربان قلب بالا رود و همین مسئله فشار خون را نیز بالا می برد و در نهایت به سیستم قلبی و ریوی فشار وارد می شود.

صالحی افزود: علاوه بر این در زمان دویدن و یا فعالیت ورزشی سنگین فرد تعریق خواهد داشت و به طور مثال ماسک های جراحی پس از چند دقیقه فعالیت خیس می شوند و کارایی خود را از دست می دهند و در عین حال ممکن است به خوبی در هنگام فعالیت روی بینی و دهان قرار نگیرند، بنابراین در چنین شرایطی استفاده از ماسک اثر چندانی ندارد و علاوه بر این منجر به فشار به سیستم قلبی-عروقی و تنگی نفس شود.

وی با تاکید بر اثر مثبت استفاده از ماسک در زمان فعالیت های سبک ورزشی و یا راه رفتن، اظهار کرد: اما در هنگام  فعالیت های ورزشی سنگین و دویدن استفاده از ماسک توصیه نمی شود و به طور کلی بر این موضوع تاکید داریم که تا حد امکان فعالیت های ورزشی سنگین بدون استفاده از ماسک و در محیط های خلوت مدنظر قرار گیرد.

این متخصص پزشکی ورزشی در خصوص استفاده از ماسک در بین ورزشکاران حرفه ای هنگام انجام تمرین نیز، گفت: در این شرایط به همان دلایلی که عنوان شد، استفاده از ماسک توصیه نمی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.