واکنش سخنگوی دولت به طرح جدید آمریکا علیه ایران

در پی ابتلای سخنگوی دولت به کرونا، سومین نشست خبری مکتوب علی ربیعی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد که طی آن وی در پاسخ به این پرسش که "ارزیابی دولت از اقدام آمریکا برای ارائه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران چیست و در صورت تصویب احتمالی این قطعنامه، واکنش ایران چه خواهد بود؟"، اظهار کرد: اقدام آمریکا قبل از این‌که تهدید ایران باشد استفاده از سازوکار شورای امنیت برای تهدید شورای امنیت و به سخره گرفتن ساز وکار چندجانبه‌گرایی است. آمریکا می‌خواهد با استفاده از اهرم شورای امنیت علیه شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی و سازوکارهای چندجانبه اقدام کند.

وی ادامه داد: هر نوع قطعنامه‌ای در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقابل قبول بوده و به استهزاء گرفتن قوانین بین‌المللی است. آمریکا به اعتراف رهبرانش از برجام خارج شده و تا زمان بازگشت کامل به آن و انجام تمامی تعهداتش، هیچ حقی چه در ارتباط با متن توافق و چه مرتبط با قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در حمایت از آن، ندارد.

ربیعی تاکید کرد: رژیم آمریکا به خوبی می‌داند که این تلاش مخرب، قانون‌گریزانه و بدخواهانه، به ناکامی فاجعه‌آمیز و منزوی کننده دیگری تبدیل خواهد شد؛ با این حال، اصرار آنها به تداوم این مسیر از پیش شکست‌خورده نمی‌تواند معنایی جز سماجت در برابر پذیرش واقعیت‌ها داشته باشد؛ از جمله این واقعیت که جامعه بین‌المللی مصمم در پاسداری از قوانین، توافقات و مقررات حاکم میان کشورها و سدی بلند و غیرقابل عبور برای آمریکا در متزلزل کردن پایه‌های ثبات و امنیت جهانی است.

سخنگوی دولت گفت: به نظر می‌رسد که سیاستگذاران گمراه در آمریکا حاضرند پافشاری به ناتوانی خود در درک حقایق بین‌المللی را تا جایی ادامه دهند که آمریکا و نحوه رهبری آن را بی‌اعتبارتر از همیشه کنند.

ربیعی افزود: با این‌حال، جمهوری اسلامی ایران آماده اثبات این موضوع است که کمترین مسامحه‌ای در ارائه پاسخی متناسب و قاطع به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرقانونی نشان نخواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.