جنگ میان نیروی دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و نیروهای ارتش ملی لیبی که ریاست آنها را ژنرال خلیفه حفتر برعهده دارد، در هفته های اخیر شدت گرفته و وضعیت محاصره بنادر نفتی لیبی و بلوکه شدن صادرات نفت این کشور را که از اواسط ژانویه آغاز شد، غامض کرده است.

مصطفی سانالا، مدیر شرکت ملی نفت لیبی اظهار کرد که پایانه های صادرات لیبی محل نگهداری کالاهایی مانند آمونیوم است که ممکن است به شکل مشابه نیترات آمونیوم که هفته گذشته در بندر بیروت آتش گرفته و منفجر شد و بیش از ۱۵۰ کشته و ۵۰۰۰ زخمی بر جای گذاشت، آتش بگیرد.

وی در یک پیام ویدیویی که در فیس بوک ارسال شد، گفت: ما آنچه در بیروت اتفاق افتاد را مشاهده کردیم و ممکن است بنادر بریقه، راس لانوف و سرت سرنوشت مشابهی پیدا کنند. این سناریو ممکن است به دلیل تعطیلی ها و تنش های فعلی برای ما هم اتفاق بیفتد و تاثیر بسیار فاجعه باری خواهد داشت.

پایانه صادرات نفت بریقه دو مخزن دارد که بیش از ۲۵ هزار تن آمونیوم و یک میلیون بشکه میعانات دارند و به گفته سانالا، ممکن است این مواد آتش گرفته و فاجعه ای بدتر از انفجار چهارم اوت بیروت به بار بیاید. وی خواستار خروج نیروهای مسلح از این محل ها شد.

ارتش ملی لیبی که تحت حمایت کشورهایی شامل روسیه و امارات متحده عربی قرار دارد، محاصره نفتی پنج پایانه صادرات نفت را در ژانویه آغاز کرد و این اقدام باعث کاهش چشمگیر تولید نفت لیبی و از دست رفتن بیش از ۶.۵ میلیارد دلار درآمدهای نفتی شد.

محاصره نفتی باعث شد شرکت ملی نفت لیبی برای صادرات نفت وضعیت اضطراری اعلام کند. تولید نفت لیبی از ۱.۱۰ میلیون بشکه در روز پیش از محاصره به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز در چند ماه گذشته کاهش پیدا کرده است.

شرکت ملی نفت لیبی در ۲۹ ژوییه نسبت به نظامی شدن تاسیسات نفتی و حضور سنگین نظامیان خارجی در مناطق شرقی و جنوبی کشور هشدار داده بود.

همچنین پیش تر نسبت به درگیری های خشونت آمیز و خطر آنها برای تاسیسات نفتی پیرامون خلیج سرت خشدار داده بود.

بر اساس گزارش پلاتس، سانالا در هشدار اخیرش مجددا تاکید کرد قدرت های خارجی در بخش نفت لیبی مداخله می کنند و مانع ازسرگیری تولید نفت این کشور می شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.