آمار واردات ژوییه ۱۶ درصد بالاتر از ژوئن بود زیرا پالایشگاههای آمریکایی ناچار بودند جایگزینی برای نفت ونزوئلا پیدا کنند که هدف تحریمهای واشنگتن قرار گرفته است. بسیاری از پالایشگاهها به دلیل تحریمها مجبور شده اند به استفاده از نفت کوره روی بیاورند زیرا نفت کوره می توانند در پالایشگاههایی که نمی توانند بدون نفت سنگین فعالیت کنند، به عنوان خوراک مورد استفاده قرار گیرد.

در حقیقت تحریمهای ونزوئلا به همراه کاهش تولید اوپک پلاس کمبود جدی نفت سنگین را در بازار به وجود آمده و به بالا رفتن قیمتها و در برخی از موارد تعطیلی برخی از پالایشگاهها منجر شده است.

آمریکا سال گذشته با هدف سرنگونی دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا صادرات نفت این کشور را هدف گرفت و صادرات ونزوئلا اکنون به پایینترین حد در حدود ۸۰ سال گذشته سقوط کرده است. اما با وجود بحران اقتصادی وخیم، مادورو همچنان در قدرت مانده و موفق شده بخشی از صادرات نفت را حفظ کند.

همچنین بخشی از دلیل کمبود این سوخت به دلیل افزایش فصلی مصرف مشتقات نفت سنگین در خاورمیانه و واردات نفت کوره در طول ماههای گرم تابستان به منظور افزایش تولید برق در دوره پیک مصرف بوده است. همزمان هند هم نفت کوره حاوی سولفور بالا خریداری می کند و واردات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوییه سه برابر میزان واردات در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

با این حال اکنون که اوپک پلاس محدودیت عرضه خود را تسهیل کرده، ممکن است نفت بیشتری به بازار عرضه شود و کمبود عرضه نفت سنگین از نیم میلیون بشکه به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صادرات نفت کوره روسیه به آمریکا حتی پیش از آغاز بحران فعلی هم رو به افزایش بود. طبق آمار رفینتیو آیکان، روسیه در سال میلادی گذشته ۱۱ میلیون تن نفت کوره به آمریکا صادر کرده که دو برابر میزان صادرات در سال ۲۰۱۸ بود زیرا پالایشگاههای آمریکایی جذب قیمت پایین این خوراک و هزینه پایین حمل آن شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.