مسئولان بندر بیروت تحت بازداشت خانگی قرار می گیرند

شمار کشته‌ها در انفجار بیروت به ۱۳۵ تن رسیده و تخمین زده می‌شود بیش از ۵ هزار نفر هم زخمی شده باشند. امدادگران همچنان به دنبال ده‍ها نفری هستند که در پی انفجار در منطقه بندری بیروت مفقود شده‌اند.

دولت لبنان از چهارشنبه سه روز عزای عمومی اعلام کرد. دولت همچنین دو هفته حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

به گزارش بی بی سی، بنابر اعلام کابینه لبنان،‌ فرماندهی ارتش موظف شده، ‌هر کس ارتباطی با موضوع مواد منفجره نیترات آمونیوم در بندر بیروت دارد،‌ تا زمان پایان تحقیقات در بازداشت خانگی قرار گیرد.

انفجار ساعت ۶:۰۷ دقیقه عصر در بندری نزدیک منطقه گردشگری و ساختمان‌های دولتی اتفاق افتاد. شدت انفجار به حدی بود که کل شهر بیروت را لرزاند و ستون دود، ابر قارچ را بر فراز منطقه بندری ایجاد کرد. ساختمان‌های زیادی تا شعاع ۱۰ کیلومتری این انفجار آسیب دیده‌اند.

در گمانه‌زنی‌های اولیه ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که به طور غیرایمن نگهداری می‌شد عامل انفجار اعلام شده است. نیترات آمونیوم که از آن به عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌شود، به عنوان ماده منفجره هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی پیش از شروع جلسه هیات دولت گفت که تحقیقات دلیل انفجار مهیب بیروت را مشخص خواهد کرد و نتیجه به طور شفاف به مردم اعلام خواهد شد.

او هم اشاره کرد که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون رعایت نکات ایمنی در این انبار نگهداری می‌شده است.

بدری داهر رئیس گمرک لبنان گفت که این سازمان خواستار انتقال این مواد شیمیایی شده بود اما "این اتفاق نیفتاد."

عون همچنین گفت: "وحشتی که شب گذشته بیروت را فراگرفت و باعث فاجعه در شهر ما شد با کلمات قابل توصیف نیست."

کارشناسان در دانشگاه شفیلد بریتانیا تخمین می زنند که شدت انفجار سه شنبه حدود یک دهم انفجار بمب اتمی افکنده شده بر هیروشیما در جریان جنگ جهانی دوم و "بدون شک یکی از قوی ترین انفجارهای تاریخ" بود.

بندر بیروت نقش حیاتی برای لبنان دارد و شریان تغذیه این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.