بنابر اعلام خبرگزاری رویترز از نیویورک؛ نتایج این نظرسنجی که در روزهای ۲۷ و ۲۸ ژوئیه (دوشنبه و سه شنبه ۶ و ۷ مرداد) برگزار شده، نشان داد که واکنش بیشتر پرسش شوندگان به تصمیم ترامپ برای اعزام نیروهای پلیس فدرال برای آرام کردن تظاهرات در برخی شهرهای ایالات متحده به رغم مخالفت مقام های محلی این شهرها، بر اساس تمایلات حزبی آنان بوده است. به گونه ای که از هر ۱۰ پرسش شونده که بیشتر دمکرات بوده اند، چهار نفر می گویند که هدف ترامپ جمهوری خواه از این اقدام، با توجه به تلاش  برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه)، تنها تقویت موضع سیاسی خودش بوده است.

این نظرسنجی در پی رشته درگیری های نیمه شبانه میان تظاهرکنندگان و ماموران پلیس فدرال در پورتلند (ایالت اورگون) در  راهپیمایی های ضدنژادپرستی، برگزار شد که ترامپ آنان را حرج و مرج طلب و آشوبگر دانست و به رغم مخالفت شهردار پورتلند به این شهر و همچنین سیاتل، شیکاگو، کانزاس و آلبوکرک نیروهای پلیس فدرال را اعزام کرد.

بر اساس این نظرسنجی؛ ۵۲ درصد شهروندان بزرگسال ایالات متحده با تظاهرکنندگان معترض به روش برخورد پلیس با اقلیت های نژادی و زبانی به ویژه آفریقایی تبارها، ابراز همدردی کرده اند که این میزان نسبت به میانه ماه گذشته (ژوئن) حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

اما هنوز هم بیشتر آمریکائیان از واکنش ترامپ به این جنبش ناخشنود هستند. بر اساس این نظرسنجی ۵۴ درصد شهروندان آمریکا از روش برخورد ترامپ با تظاهرکنندگان ابراز ناخرسندی کرده اند که این میزان ناخرسندی نسبت به نظرسنجی پیشین در میانه ژوئن که ۵۸ درصد بود، اندکی کاهش یافته است.

افزایش حمایت از ترامپ نخست از جانب جمهوری خواهانی است که که با اوج گیری اعتراض ها سراسری از رئیس جمهوری حمایت کرده اند: ۷۸ درصد آنان در تازه ترین نظرسنجی از واکنش ترامپ به تظاهرات ابراز خشنودی کرده اند که نسبت به ۶۷ درصد در نظرسنجی میانه ژوئن، افزایش یافته است.

همچنین ۴۲ درصد آمریکائیان نسبت به انگیزه های ترامپ در باره تصمیم اعزام پلیس فدرال به این شهرها، بدگمان هستند و می گویند که عمدتا برای پیشبرد برنامه سیاسی وی بوده است. اما ۳۹ درصد دیگر می گویند که این ماموران نظم و قانون را به شهرهای بزرگ و اصلی ایالات متحده بازگردانده اند و ۱۹ درصد باقیمانده نیز دیدگاه خاصی در این باره ندارند.

اما در باره ساکنان حاشیه شهرهای بزرگ که ترامپ امیدوار بود با اعزام این نیروها، در میان آنان به عنوان قهرمان امنیت همگانی شناخته شود، حدود ۴۴ درصد تصور می کنند که ماموران فدرال برای اهداف سیاسی استفاده شده اند و ۳۷ درصد نیز بر این باورند که علت اعزام این افراد، بازگرداند نظم و قانون بوده است.

نقطه نظرهای همگانی آمریکا، همانند دیگر مسائل و موضوعات دیگر مرتبط با ترامپ، بر اساس تمایلات و خطوط حزبی تقسیم شده است. در سطح ملی و سراسری ۷۳ درصد دمکرات ها معتقدند که دستور اعزام نیروهای پلیس فدرال به پورتلند، سیاسی بازی بوده، در حالی که ۷۶ درصد جمهوری خواهان براین باورند که علت اصلی استقرار ماموران در این شهر، بازگرداندن نظم و قانون بوده است.

محبوبیت کلی ترامپ در سال جاری و در حالی که حدود سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باقی مانده است، در پائینترین سطح قرار گرفته است به گونه ای که تنها ۳۸ درصد مردم از عملکرد وی ابراز رضایت کردهاند. این در حالیست که جو بایدن نامزد دمکرات از رقیب جمهوری خواه خود، در میان رای دهندگانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند با ۹ امتیاز پیشی گرفته است.

 این نظرسنجی به صورت اینترنتی و به زبان انگلیسی و با شرکت یک هزار و ۱۱۵ بزرگسال در سراسر ایالت متحده برگزار شده که  ۹۴۷ از آنان برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند و میزان دقت و درستی آن حدود چهار درصد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.