«جو بایدن» در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی ان ان افزود: آنچه رئیس جمهوری آمریکا می گوید اهمیت دارد، زیرا کودکان و مردم آمریکا به آن توجه می کنند و معنی و مفهوم کلمات و جملات وی را در می یابند.

نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ادامه داد: لفاظی هایی که از سوی شخص رئیس جمهوری در ارتباط با مهاجران و گروه های اقلیت بر زبان رانده می شود، در واقع مشوق برتری جویی سفیدپوستان است.

وی افزود: این رئیس جمهوری است که سخنانی بر زبان می راند که تا پیش از این هیچ رئیس جمهوری از زمان "اندرو جکسون" (هفتمین رئیس جمهوری آمریکا ۱۸۲۹- ۱۸۳۷) چنین حرف هایی نزده است.

بایدن در این مصاحبه ترامپ را به بازی خطرناک با کلمات متهم کرد که به گفته وی سطح نازلی از گفتمان را در بر می گیرد که هرگز در جامعه افراد اینگونه با یکدیگر سخن نمی گویند.

وی گفت: همواره (در کسوت مقامات دولتی) تلاش کرده ایم که (آحاد مردم) کشور را به هم نزدیک سازیم.

معاون رییس جمهوری سابق آمریکا افزود: به نظر می رسد ترامپ این فرضیه که ما یک ملت واحد هستیم را رها کرده است.

وی  درمورد تیراندازی اخیر در شهرهای ال پاسو و دیتون گفت که سابقه افراد برای خرید سلاح باید کنترل شود و هر فردی نباید هر سلاحی که خواست خریداری کند.

بایدن گفت: متمم دوم قانون اساسی آمریکا نمی گوید که شما نمی توانید افراد را نسبت به داشتن نوع سلاح محدود کنید، اما با این حال و بطور مثال شما نمی توانید یک "بازوکا" و یا سلاح "شعله افکن" خریداری کنید.

نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تیراندازی های مرگبار در آمریکا را نوعی «تروریسم داخلی»  دانست.

وی گفت: چنین خشونت هایی چه فرقی دارد، امروز شاهد اقدامات هرچه بیشتر «تروریسم داخلی» هستیم، در سالیان گذشته (شاهد) اقدامات تروریست های خارجی بودیم.

یک جوان ۲۱ ساله روز شنبه هفته جاری با ورود به یک فروشگاه در شهر ال پاسو ایالت تگزاس اغلب حاضران که لاتین تبار بودند را به گلوله بست و ۲۲ نفر را کشت و بیش از ۲۶ نفر را زخمی کرد.

چند ساعت پس از این اقدام، در جریان تیراندازی دیگری در شهر دیتون ایالت اوهایو، دستکم ۹ نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته(دوشنبه) در سخنانی در کاخ سفید کشتار روی داده در روز شنبه در ایالت های تگزاس و اوهایو را «وحشیانه» و «جنایت علیه تمامیت بشر» دانست و خواستار همکاری دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنگره این کشور برای قوانین سختگیرانه سلاح شد.

ترامپ که تاکنون علاقه چندانی به محکوم کردن «نژادپرستی سفیدپوستان» از خود نشان نمی داد، در اظهارات خود خود با توجه به بزرگی فاجعه روز شنبه و خشم افکار عمومی آمریکا مجبور شد «نژادپرستی، تعصب و سفیدبرترپنداری» را محکوم کند.

در حالیکه افکار عمومی آمریکا خواهان ممنوعیت حمل سلاح است، ترامپ تنها خواستار تقویت قوانین بررسی پیشینه خریداران سلاح شد و وعده داد که دولتش اقدام فوری در این زمینه خواهد کرد.

وی که تاکنون از محکوم کردن نژادپرستی سفیدپوستان خودداری کرده بود، با بیان اینکه ملت آمریکا «باید یکصدا نژادپرستی، تعصب و سفیدبرترپنداری را محکوم کند»، افزود که به پلیس فدرال این کشور (اف بی آی) دستور داده با «تروریسم داخلی» برخورد کند.

ترامپ روز دوشنبه و پیش از این اظهارات خود در پیام هایی توئیتری گفت که سختگیری در بررسی پیشینه خریداران سلاح اگر با سیاست های مهاجرتی وی همراه شود، از جنایت های اینچنینی جلوگیری می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.