دکتر "زهره خوشنود" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اقداماتی که باید برای بیماران کرونایی انجام شود افزود: مراقبت از افرادی که دارای بیماری کرونا هستند تا حدودی دشوار است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند و تست های تشخیصی آنها مثبت اعلام می شود، در منزل درمان می شوند اظهار کرد: همین امر سبب شده بار کاری روی پرستاران کم و در نتیجه کیفیت مراقبت از بیماران کرونایی افزایش پیدا کند.

خوشنود با بیان اینکه هدف پرستارن علاوه بر ارائه خدمات درمانی، بر طرف کردن نیازهای روحی بیماران نیز می باشد اظهار کرد: بیماران فشارخونی، دیابتی و سرطانی بیشتر در معرض بیماری می باشند بنابراین باید به گونه ای عمل کرده که کمتر در معرض محیط هایی که احتمال ابتلا به این ویروس بالا بوده، قرار گیرند ضمن آنکه به شدت توصیه می شود افراد دارای بیماری های زمینه ای، زمانی که از بیرون وارد منزل می شوند، حتما موارد همراهی خود را ضدعفونی، دست های خود شسته و از تماس دست با چشم ها و دهان خود خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: بیماران دیابتی مجبور هستند به منظور تهیه داروهای مورد نیاز خود مرتبا به داروخانه‌ها مراجعه کنند، بنابراین توصیه می کنیم که تعداد بیشتری از داروهای خود را تهیه کنند تا کمتر به داروخانه ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین به شدت توصیه می شود که افراد دیابتی در این ایام مرتبا قند خون و تب خود را چک کرده و کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

خوشنود با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی و همچنین سایر افراد جامعه هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنند و بدون نسخه پزشک هیچ دارویی توصیه نمی شود اظهار کرد: مصرف ویتامین D به صورت ماهانه یک عدد برای سایر افراد جامعه و برای کودکان زیر ۱۲ سال به صورت هر ۲ ماه، یک عدد توصیه می شود.

این عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره رژیم غذایی افراد مبتلا به کرونا نیز گفت: توصیه می شود براساس پروتکل های بهداشتی هم افراد مبتلا به کرونا و هم کسانی که در ارتباط با این افراد هستند، مایعات از جمله آب پرتقال، آب هندوانه، مایعات با ویتامین C و چای کم رنگ مصرف کنند

وی با تاکید بر اینکه بیماران کرونایی از مصرف غذاهای سنگین، پرچرب و سرخ کردنی پرهیز کنند افزود: بیشتر توصیه می شود این افراد سبزیجات بخارپز و آب پز، گوشت، جگر، تخم مرغ و غذاهای سرشار از آهن را مصرف کنند ضمن آنکه مصرف عسل و زنجبل نیز برای بیماران کرونایی و به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود.

خوشنود به استرس‌های روزانه نیز اشاره کرد و گفت: اخبار غیرموثق کرونایی سبب افزایش استرس هم برای بیماران، هم برای پرستاران و هم برای کسانی که از بیماران کرونایی نگهداری می کنند، خواهد شد که این استرس سیستم ایمنی بدن را پایین می آورد بنابراین توصیه می شود بیماران با محدودیت و از منابع موثق خبرهای کرونایی را خوانده و سعی نکنند همه اخبار را دنبال کنند.

این عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به کرونا در منزل، در اتاق مجزا بوده و حتما اتاق نیز سیستم تهویه مناسب داشته باشد افزود: اگر قرار است بیماران کرونایی در مکان مشترکی با بقیه باشند، باید حداقل فاصله ۲ متری از دیگران را حفظ کرده ضمن آنکه استفاده از ماسک برای بیمار و تمام اعضای خانواده به صورت مداوم اجباری می باشد.

خوشنود با اشاره به اینکه کرونا ویروسی ناشناخته‌، سنگین و با علائم مختلف است اظهار کرد: به عبارتی می توان عنوان کرد که این ویروس متشکل از چندین بیماری مختلف است بنابراین رفتار آن غیرقابل پیش بینی است و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد و تاکید دارد تمامی افرادی که در محیط هایی قرار می گیرند که رعایت فاصله ۲ متر امکان پذیر نیست؛ از ماسک استفاده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.