پایگاه خبری مک کلاچی روز یکشنبه گزارش داد، شکایتی که از جانب گروه ناظر آمریکایی موسوم به American Oversight ثبت و علنی شده، عنوان کرده که کارمند افشاگر مذکور به همراه "شاهدان" دیگری بارها تلاش کردند تا نگرانی خودشان از بابت انجام یک سری فعالیتهای پرسش برانگیز از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در خود این کشور و در خارج از آن را نزد مقامهای مافوق خود و مسئولان حقوقی مطرح سازند اما مقامها جلوی آنها را گرفته و سد راه آنها شده اند.

به نوشته پایگاه مک کلاچی، وزارت امور خارجه آمریکا با درخواست این پایگاه برای اظهارنظر در خصوص شکایت این افشاگر مخالفت کرده است. با این حال وکلای  این نهاد در توضیح ویرایش های اعمال شده بر شکایت این افشاگر، فاش ساختند که پمپئو همچنان به رغم آنکه در ماه مه دست به اخراج بازرس کل وزارتخانه زده همچنان موضوع دست کم یک تحقیقات فعال قرار دارد.

به نوشته پایگاه مک کلاچی، عامل افشاگر مذکور نام چند جای محل وقوع معاملات "پرسش برانگیز" پمپئو را شامل فلوریدا، نیویورک، واشنگتن دی.سی و برخی مناطق در خارج از آمریکا ذکر کرده است. اطلاعات بیشتری در خصوص این فعالیت ها و ماهیت آنها در دسترس قرار نگرفته است.

در شکایت این عامل افشاگر آمده است، چند مقام دیگر وزارت امور خارجه آمریکا "در موقعیت های مکرر از این نگرانی ها اطلاع یافتند".

این افشاگر نوشت: تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ یک از آنها هرگز برای رسیدگی به این مسائل اقدامی صورت ندادند و تعدادی از آنها مشخصا به مقامهای زیردست خود دستور به تداوم تسهیل این فعالیتهای پرسش برانگیز آن هم بعد از طرح نگرانی ها دادند.

مدیر اجرایی گروه امریکن اورسایت در یک بیانیه به پایگاه مک کلاچی، به تحقیقاتی که در جریان است به عنوان یک نشانه خوشبینانه برای وادار کردن پمپئو به پاسخگویی اشاره کرده است. مدیر اجرایی این گروه عنوان کرد: از برخی جهات این یک خبر خوب است زیرا اکنون نشانه های وجود دارد مبنی بر اینکه دفتر بازرس کل از تحقیقات در خصوص رفتار وزیر خارجه عقب نشینی نکرده است. اما از جهات دیگری ما هنوز خیلی چیزها را درباره این رفتار نمی دانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.